Kuinka uskonto tuottaa ja ylläpitää normaaliuden ja poikkeavuuden rajalinjoja? Tämä on vähemmistöjen ja sorrettujen ääntä kuuluviin tuovien queer-teologien tärkeimpiä kiinnostuksen kohteita. Kysymys on raamatuntutkimuksessa suhteellisen uusi tuttavuus.
Jeesuksen queer-asennetta voi etsiä hänen aikaansa nähden vallankumouksellisesta opetuksestaan ja siitä, kuinka hänen kuvataan kritisoineen oman aikansa valtakulttuuria. Jeesus horjutti sekä maskuliinisuuden että sukupuolen vallitsevia käsityksiä.
— Valkoisen heteroseksuaalisen miehen rooliin kuvattua Jeesusta on voitu käyttää rasismin, homofobian ja seksismin pelinappulana, sanoo tohtorikoulutettava Moona Kinnunen.
— Queer-eksegetiikassa tarkastellaan kriittisesti itsestään selvinä pidettyjä totuuksia.
TASA-ARVOISUUS ENNEN MUUTA
Kinnunen analysoi väitöstutkimuksessaan Johanneksen evankeliumin antamaa kuvaa Jeesuksen sukupuolesta. Tasa-arvoinen suhtautuminen ihmisiin on yksi Jeesuksen olennaisimpia viestejä, joka kulkee läpi Johanneksen evankeliumin, Kinnunen toteaa.
− Jeesuksen queeriys koskee myös hänen ruumiillisuuttaan ja sukupuolisuuttaan.
Erityisen queeriä on Jeesuksen Kristuksen ruumis, joka kaikessa jumalallisuudessaan on kuvattu miehekkääksi ja inhimilliseksi.
− Tarkoitus ei ole kiistää sitä, etteikö Jeesus olisi mies tai tehdä Jeesuksesta jotain, mitä hän ei ole.
Lue tai kuuntele lisää: Moona Kinnusen
Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehden numerossa Y/06/18.
Moona Kinnunen esitteli tutkimustaan Helsingin yliopistolla 30.7–3.8. järjestetyssä
Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.