Lauttasaaren kartanossa keskusteltiin tiederahoituksesta

Koneen Säätiö kutsui Kirahviklubin tutustumaan huolella entisöityyn Lauttasaaren kartanoon. Koneen Säätiö tukee suomalaista tiedettä ja taidetta vuosittain yli 30 miljoonalla eurolla ja on yksi Helsingin yliopiston tärkeimmistä tukijoista.

Uutta toimintaa saaren vanhimmissa rakennuksissa

Helsingin yliopiston lahjoittajayhteisö Kirahviklubi vietti lukuvuoden päättäjäisiään Koneen Säätiön vieraana Lauttasaaressa. Säätiö on muuttanut toimintansa keskellä lauttasaarelaista asutusta sijaitsevaan empiretyyliseen kartanoon.

Koneen Säätiö osti vuodelta 1837 olevan kartanon ja sen pihapiirin Helsingin kaupungilta vuonna 2015. Remontissa on säästetty eri aikakausien kerroksia rakentamisajankohdasta myöhempiin 1900-luvulla tehtyihin remontteihin. Pihapiiriin kuuluu myös saaren vanhin rakennus, 1790-luvulta oleva Punainen huvila, jossa on kaikille avoin kahvila sekä residenssitoimintaa säätiön tukemille taiteilijoille ja tutkijoille. Englantilaistyyliseen ennallistettuun muotopuutarhaan ovat säätiön tukemat taiteilijat lisänneet moderneja taideteoksia.

– Tärkeä periaate oli luoda avoin ja saavutettava julkinen koti, jossa on särmää ja eleganssia. Kartano on kunnostettu sekä rakennuksen historiaa, että sen käyttäjien tarpeita kuunnellen, kertoo säätiön toimitusjohtaja Anna Talasniemi.

Rohkeita avauksia etsimässä

Yhtenä suurista suomalaisista tieteen ja taiteen rahoittajista Koneen Säätiö on profiloitunut viime vuosina erityisesti uusien rohkeiden avausten etsimiseen. Rohkeudella tarkoitetaan muun muassa rajojen ylittämistä – niin tieteiden, taiteiden kuin vaikka valtioiden.

Säätiö myös kannustaa tutkijoita, taitelijoita, journalisteja ja eri alojen aktivisteja yhteishankkeisiin. Erityisillä teemahauilla kannustetaan muun muassa ekologisten, yhteiskuntatieteellisten ja humanististen alojen toimijoita yhteistyöhön tietyillä aihealueilla. Vuonna 2018 teemana oli Elintärkeät naapurimme, jota hakijat saivat tulkita vapaasti.

Koneen Säätiö kantaa huolta myös tieteentekijöiden tulevaisuudesta.

– Tavoitteenamme on tieteellisen tutkimuksen arvostuksen parantaminen 2020-luvulla, toteaa Koneen Säätiön ja Helsingin yliopiston hallitusten jäsen Ilona Herlin.

Säätiön tiedejohtajan Kalle Korhosen mukaan tulevaisuudessa fokuksessa ovat julkisen rahoituksen leikkaukset, apurahatukijoiden asema sekä tutkijayhteisöön kuulumisen kysymykset. Säätiö kantaa huolta tutkijoiden tiedeurasta niin meritoitumisen, uralla etenemisen, ammatillisen identiteetin kuin oman paikan löytämisen näkökulmasta.

Helsingin yliopiston Facebook-sivulla Maailman parhaaksi voit nähdä kuvia vierailusta Lauttasaaren kartanoon.