Sähköautojen määrä räjähti – joka kolmas Suomessa vuonna 2023 ensirekisteröity henkilöauto liikkuu sähköllä

Tutkimusjohtaja Petteri Repo ei usko, että valtaosa suomalaisista ajaisi parin vuosikymmenen päästä nykytyyppisillä akkusähköautoilla.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 10/2023.

Sähköautojen määrä Suomen teillä räjähti muutamassa vuodessa. Vuonna 2019 ensirekisteröitiin 1 897 sähköhenkilöautoa, mikä oli 1,7 prosenttia kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista. Bensiini- ja dieselhenkilöautojen yhteenlaskettu osuus oli 91,2 prosenttia.

Syyskuussa 2023 vastaava sähköauto-osuus oli jo 33,3 prosenttia.

— Se kertoo, että tarjonta on käynnistynyt, sanoo Helsingin yliopiston Kuluttajatutkimuskeskuksen tutkimusjohtaja Petteri Repo.

— Yllättävän kauan siinä menikin.

Revon mukaan moni autovalmistaja ei vielä joitain vuosia sitten uskonut, että sähköautoille olisi kysyntää. Teslan menestys muutti kaiken.

— Nimenomaan Model S. Se osoitti, että sähköauto voi toimia.

Autoilu ei ole ekoteko

Sähköauton ostamista markkinoidaan ekotekona, mutta Revon mukaan asia ei ole yksiselitteinen.

— Riippuu, mistä energia tulee. Suomessa käytetään aika paljon uusiutuvaa energiaa, mutta muualla välttämättä ei.

Kulkeepa auto sähköllä tai bensalla, sen renkaista irtoaa pienhiukkasia ja ajaminen kuluttaa teitä. Sähköautoon siirtyminen vähentää paikallisia ilmansaasteita, mutta auton valmistus kuitenkin syö luonnonvaroja.

— Suurempi vaikutus olisi sillä, jos liikenne vähenisi.

Vaikka sähköhenkilöautojen osuus ensirekisteröinneistä on hurjassa nousussa, syyskuussa 2023 niitä oli liikennekäytössä vasta 74 531. Se oli 2,6 prosenttia kaikista henkilöautoista.

Repo pitää epätodennäköisenä, että valtaosa suomalaisista ajaisi parin vuosikymmenen päästä nykyisen kaltaisilla akkusähköautoilla.

— Uskon, että tulevaisuudessa autoissa käytetään monenlaisia uusiutuvia energiamuotoja: kaasua, etanolia ja vetyä.

Syksyllä 2023 Suomessa oli liikenteessä kaksi vetykäyttöistä autoa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.