Entistäkin monipuolisempi Sustainability Science Days laajenee nelipäiväiseksi

Toukokuun 23.–26. päivä järjestettävä kestävyystieteen suurtapahtuma tarjoaa kymmeniä mielenkiintoisia esityksiä ja työpajoja. Jatkossa myös alumnit pyritään saamaan mukaan kestävyysyhteistyön merkeissä.

Sustainability Science Days on kestävyysaiheisiin keskittynyt englanninkielinen tiedetapahtuma, jonka juuret ulottuvat yli kymmenen vuoden taakse HENVI Science Dayhin. Vuosina 2017 ja 2018 tapahtuman järjesti Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutti HELSUS. Siitä eteenpäin mukana on ollut myös Aalto-yliopisto.

Tapahtuma on sitten viime vuoden kasvanut kaksipäiväisestä nelipäiväiseksi. Yhtenä syynä on se, että esitysten ja työpajojen aiheiksi tuli yli kaksi kertaa enemmän ehdotuksia kuin viimeksi.

– Tajusimme, että meillä on huikea määrä hyviä aiheita, eivätkä mitkään muut kuin perinteet rajoittaisi tapahtuman kestoa. Siispä päädyimme nelipäiväiseen tapahtumaan, toteaa sekä Helsingin yliopistossa että Aallossa työskentelevä koordinaattori Sophia Hagolani-Albov.

Yhteensä puolensataa esitystä tai työpajaa

Sustainability Science Daysin alkusoittona on tiistai 23. toukokuuta, jolloin tarjolla on erityisesti tiedeviestintään ja kestävyyskasvatukseen liittyviä tilaisuuksia. Kahden seuraavan päivän aikana varsinaisessa konferenssiohjelmassa on nelisenkymmentä osin rinnakkaista esitystä kestävyystieteen eri osa-aloilta. Viimeinen päivä kuluu erilaisten paneelikeskusteluiden ja työpajojen muodossa Helsingin kaupungintalolla ja Tiedekulmassa.

Sen varalta, että kymmenien esitysten joukosta on vaikea valita, järjestäjät ovat suunnittelemassa valmiita lukujärjestysehdotuksia. Niiden avulla tietystä aihepiiristä kiinnostuneet voivat helpoiten poimia heille mieluisimmat esitykset ja työpajat.

Tavoitteena inspiroivat lähikohtaamiset

Kahtena edellisenä vuonna Sustainability Science Days järjestettiin kokonaan hybridimuotoisena. Nyt tavoitteena on saada jälleen väkeä tapaamaan toisiaan ja vaihtamaan ajatuksia kasvokkain.

– Konferenssin jokaisena päivänä on tilaisuuksia, joihin on mahdollista osallistua myös verkossa, mutta suurin osa ohjelmasta on tarkoitettu paikan päällä osallistuville, Hagolani-Albov sanoo.

Mielenkiintoisia ja keskustelua herättäviä puheenvuoroja on luvassa esimerkiksi pääpuhujilta, joita ovat professori Ioan Fazey brittiläisestä Yorkin yliopistosta, CEO Tuuli Kaskinen Climate Leadership Coalitionista, professori Lassi Linnanen Lappeenrannan-Lahden teknillisestä yliopistosta LUT:sta, apulaisprofessori Tuuli Mattelmäki Aalto-yliopistosta ja professori Andy Stirling Sussexin yliopistosta.

Jatkossa kohdeyleisöksi myös alumneja ja vaikuttajia

Sustainability Science Days ja sen edeltäjä ovat perinteisesti olleet pääosin tiedeyhteisölle suunnattuja tapahtumia. Tähän on kuitenkin tulossa muutosta jo ensi vuonna, kun tapahtuman järjestämiseen kytkeytyy lisää kontakteja sekä yliopisto-organisaatioiden sisältä että ulkoa.

– Tämä on tärkeä askel Sustainability Science Daysille, sillä kestävyysratkaisut syntyvät yhteistyöstä. Odotamme innoissamme saavamme mukaan esimerkiksi yliopiston alumneja, mikä avaa meille kokonaan uudenlaisia mahdollisuuksia. Jatkossa pääsemme viemään tutkimukseen pohjautuvia kestävyysviestejä yhä laajemmalle yleisölle, Sophia Hagolani-Albov toteaa.