Yliopisto lupaa lisää uusiutuvaa lähienergiaa

Aurinkoenergiaa, hakevoimala, pihistelyä, pyöräilyä... Yliopisto julkaisi Euroopan kestävän kehityksen viikon kunniaksi ekologisen ja sosiaalisen vastuun lupauksensa.

Helsingin yliopisto ottaa osaa 30.5.–5.6. vietettävään Euroopan kestävän kehityksen viikkoon. Yliopisto julkaisi omat ekologisen ja sosiaalisen vastuun lupauksensa, joilla se vastaa kansalliseen Suomi, jonka haluamme 2050 -sitoumukseen.

Ympäristön hyväksi yliopistolla tehdyt sitoumukset koskevat muun muassa energian- ja vedenkulutuksen vähentämistä sekä uusiutuvan energian tuotantomahdollisuuksiin tarttumista.

‒ Kaikissa peruskorjauksissa ja uudisrakennuksissa selvitetään mahdollisuus itse tuottaa uusiutuvaa energiaa, joko rakennuksessa tai sen läheisyydessä, kiinteistöjohtaja Teppo Salmikivi kertoo.

500 aurinkopaneelin katto

Viikin Infokeskukseen ja Aleksanterinkadulla remontoitavaan taloon asennetaan aurinkopaneeleita jo tänä vuonna. Infokeskus Koronan katolle kesällä rakennettavaan aurinkosähköjärjestelmään kuuluu yli 500 paneelia, mikä nostaa sen kymmenen suurimman joukkoon Suomessa. Aurinkosähkö syötetään Viikin sisäverkkoon.

‒ Sitouduimme ottamaan vuoteen 2025 mennessä yliopistolla käyttöön vähintään kymmenen uusiutuvaa energiaa tuottavaa järjestelmää, apulaisjohtaja Aimo Hämäläinen sanoo.

Pioneerina tässä on toiminut Lammin biologisen aseman hakevoimala.

Hukka- ja ilmaisenergiasta saadaan kaukokylmää.

Hyviä askelia viisaamman energiankäytön suuntaan ovat myös Viikin konesalissa syntyvän lämmön hyödyntäminen sekä hukka- ja ilmaisenergiasta tuotettu kaukokylmä, jota käytetään monessa keskustakampuksen rakennuksessa. Syksyllä kaukokylmää saadaan myös lääketiedekampukselle Meilahteen.

Hiilijalanjälki syyniin

Rakennettaville ja peruskorjattaville yliopistorakennuksille aletaan määrittää elinkaarimittarit kuten elinkaaren hiilijalanjälki, sisäilmaluokka ja energiankulutus. Aleksanterinkatu 7:n peruskorjaus on tässäkin tienavaaja.

Biologisten asemien öljykattilat jäävät käytöstä.

Energian- ja vedenkäytön tehokkuus huomioimaan mahdollisimman tarkasti kautta rakennushankkeiden.

‒ Tilojen käyttäjien ja huoltohenkilökunnan toimintakulttuuria mietitään ja ohjeistetaan energiapihiin suuntaan, Hämäläinen sanoo.

Fossiilisista polttoaineista luovutaan omassa energiantuotannossa, eli biologisten asemien öljykattilat jäävät käytöstä.

Ratikalla tai pyöräillen

Kestävyyteen tähdätään myös järkeviä yksilötason valintoja helpottamalla. Suunnitelmissa on esimerkiksi pyöräilyn edistäminen kaikkien kampusten ympäristössä. Pyöräilyhankkeen ensi askel ovat paremmat pyöräparkit.

Perimmäinen tavoite on hiilineutraali yhteiskunta.

‒ Suuri, perimmäinen tavoite sitoumusten taustalla on hiilineutraali yhteiskunta.

Sosiaalista kestävyyttä puolestaan edistetään muun muassa hiomalla tohtorikoulutusta niin, että tohtorien osaaminen saadaan yhä tarkemmin yhteiskunnan käyttöön. Tutkijakoulut panostavat työelämäosaamiseen, mutta vielä olennaisempaa on tutustuttaa yritykset ja muu yhteiskunta tohtoreiden potentiaaliin.

Helsingin yliopiston ekologisen ja sosiaalisen vastuun sitoumukset