Ratkaisijaksi ryhtyminen tuottaa iloa — globaalit kriisit ovat musertavia etenkin sivustakatsojalle

Ilmastokriisi vaatii niin nopeita yhteiskunnallisia muutoksia, ettei pelkoa, epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia ja erimielisyyttä voi välttää, Luonnontieteellisen keskusmuseon johtaja kirjoittaa Yliopisto-lehdessä. Vastapainoksi tarvitaan osallistumista ja rohkeita uusia kysymyksiä jankutuksen sijaan.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/22.

Helsingin yliopisto on ottanut uuden askeleen YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden tiellä: se julkisti maaliskuussa ensimmäisen kestävyys- ja vastuullisuusohjelmansa.

Yliopistolla on upeat edellytykset olla edelläkävijä. Tutkimuksen avulla hahmotamme ongelmat ja haemme ratkaisuja, joita tuomme myös yliopistolaisten arkeen. Maailmanlaajuisten alumni- ja yhteistyöverkostojen kautta yliopistolla on vaikutusvaltaa ja näkyvyyttä.

Ohjelmaan haluttiin yhdistää myös ilo. Parhaimmillaan mahdollisuus muutokseen ja vaikuttamiseen tarjoaa kutkuttavaa tunnetta siitä, että olen osa ratkaisua ja löydän keinoja muutokseen.

Asetu toisen asemaan

Globaalit kriisit, joiden etenemistä kansainvälinen ilmastopaneeli IPCC kuvasi tuoreessa raportissaan, vaativat kiireellisiä ratkaisuja. Tähän tarvitaan niin kokonaisvaltaista ja nopeaa toimintaa yhteiskunnassa, että kohtaamme myös erimielisyyttä ja toisenlaisia tunteita: pelkoa, ahdistusta ja epäoikeudenmukaisuuden kokemuksia. Voimme onnistua vain yhteistyöllä, luomalla osallisuuden ja oikeudenmukaisuuden kokemuksia.

Työpsykologian tohtori Helena Åhmanin mukaan haastavissa tilanteissa ja muutoksessa kaivataan rohkeaa keskustelua. Parhaat yhteistyön virittäjät pystyvät asettumaan toisen asemaan ja kysymään uusia kysymyksiä rakentavalla tavalla. Tässäpä itsensä kehittämisen paikka: jumitanko ja jankutanko vai pystynkö rakentamaan jotakin konkreettista?

Mieleeni painui myös vertaus ladun laskemisen vaikeudesta ensi kertaa mäen päältä umpihankeen. Toisella kerralla sujuu jo helpommin, ja lopulta olemme luoneet kaikille tutun kulkureitin. Edellä käyminen ja umpihankeen eteneminen tarjoaa ponnistelun lisäksi myös uuden huumaa.

Ukrainan sota on järkyttävällä tavalla laittanut uusiksi myös kestävyys- ja vastuullisuuskentän. Valtava inhimillinen kriisi kirittää Eurooppaa ja Suomea muun muassa energianlähteiden muutokseen. Meidän tulee tässäkin kriisissä pystyä edistämään rohkeasti kestäviä ja vastuullisia ratkaisuja.

Kirjoittaja on Luonnontieteellisen keskusmuseon Luomuksen johtaja.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.