Osallistu Ilmastoveiviin – autetaan keräämään 500 000 nimeä ilmaston puolesta

Helsingin yliopisto tukee Ilmastoveivi2019-kampanjaa, jonka tavoitteena on kerätä 500 000 allekirjoitusta vetoomukselle kestävän EU-ilmastopolitiikan puolesta.

– Ilmastoveivi2019 on koko Suomen kampanja kestävän EU-ilmastopolitiikan puolesta. Ilmastoveivin tähtäimessä on, että kansan tuella Suomi käyttää EU-puheenjohtajakautensa hyväkseen ajaakseen tiukasti ilmaston lämpenemisen rajaamista 1,5 asteeseen. Puheenjohtajakausi on aidon vaikuttamisen paikka koko EU:n tasolla ja se on käytettävä veivaamaan ilmastopolitiikka oikealle uralle nykyisen 3,5 lämpenemiseen johtavan politiikan sijaan. EU-linjalla on suora globaali ohjaava vaikutus, ja tässä ollaan pelastamassa maailmaa johtoon astumalla, sanoo kampanjasta vastaava Laura Kolehmainen, joka opiskelee maailmanpolitiikan tutkimusta ja oikeustiedettä Helsingin yliopistossa.

Helsingin yliopisto toimii ilmastotutkimuksen kärjessä. Yliopiston tutkimus kytkeytyy monitieteisesti niin kemiaan, fysiikkaan, meteorologiaan, biologiaan, metsä- ja maataloustieteisiin ja geotieteisiin kuin yhteiskuntatieteisiinkin. Tieteen viesti on selkeä: tarvittavan muutoksen mittakaava on ennennäkemätön. Päästövähennysten lisäksi ilmakehässä olevaa hiilidioksidia on myös pystyttävä poistamaan ilmakehästä hiilinieluilla ja muilla hiilidioksidin talteenottokeinoilla. Vielä ei ole liian myöhäistä, mutta jokainen ilmastoon liittyvä päätös tai sen tekemättä jättäminen vaikuttaa ihmiskunnan ja maapallon tulevaisuuteen.

Kaikkien päätösten tulee perustua korkeatasoiseen tieteelliseen tutkimukseen. Yliopiston tavoite on vaikuttaa kansalliseen ja kansainväliseen päätöksentekoon tutkitun tiedon kautta, jotta 1,5 asteen rajaa ei ylitetä.

– Haastan kaikki yliopistolaiset ja muut Suomen yliopistot mukaan allekirjoittamaan Ilmastoveivi2019-vetoomuksen! Muistetaan välittää tietoa vetoomuksesta eteenpäin myös omissa verkostoissamme, kannustaa kestävyysasioista vastaava vararehtori Tom Böhling.

Lue lisää Ilmastoveivistä