Neste lahjoitti luonnontieteisiin

Alalle tarvitaan kipeästi lisää osaajia.

Helsingin yliopistolla ja Nesteellä on yhteinen huoli; luonnontieteen osaajia tarvitaan lisää ja sitä varten perustason koulutukseen pitää panostaa.

Neste tarttui asiaan tekemällä lahjoituksen yliopistoille luonnontieteellisen koulutusalan hyväksi.

- Toivomuksemme on, että lahjoitus parantaa perustutkintoa opiskelevien tilannetta, sanoo viestintä- ja brändimarkkinointijohtaja Osmo Kammonen Nesteeltä.

Helsingin yliopiston kannalta lahjoitus on tärkeä, sillä yliopisto on parhaillaan uudistamassa koulutustaan: pienijakoisista oppiaineista ollaan siirtymässä laajempiin kandiohjelmiin ja monitieteisiin maisteriopintoihin.

Digi-infra tukemaan perusopetusta

Yliopisto on myös tekemässä opiskelun ja opetuksen digiloikkaa, ja niinpä rehtori Jukka Kolan mielestä lahjoituksen voisi käyttää selvästi opetukseen ja sitä tukevaan infraan eli digioppimisympäristöjen rakentamiseen.

- Haluamme tarjota opiskelijoillemme nykyistä paremman työskentely-ympäristön, Kola sanoo.

Modernia infraa opetuslaboratorioihin

Koulutusuudistuksen mukaiset uuden ohjelmat aloittavat Helsingissä syksyllä 2017.

- Tämä Nesteen lahjoitus vie todella merkittävästi eteen yliopiston strategista kehitystä, sanoo tutkimuksesta ja opetuksesta vastaava vararehtori Keijo Hämäläinen.

- Osana koulutusuudistusta Helsingin yliopistolla on vahva tahtotila kehittää luonnontieteiden perusopetuksen sisältöä ja siihen liittyvää laboratorio-opetusinfrastruktuuria, hän sanoo.

Opiskelijoille järjestetään Nesteen lahjoitukseen liittyen Rasva palaa -tapahtuma Kaisa-kirjastossa yliopiston keskustakampuksella maanantaina 28.11. kello 10-16.

Minna Meriläinen-Tenhu, Helsingin yliopiston viestintä, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316, minna.merilainen@helsinki.fi