Napa sulaa, kuka voittaa?

Helsinki Climate Forumissa puidaan lauantaina 28. syyskuuta arktisen alueen suojelun ja hyödyntämisen ristiriitaa.

Pohjoisnavan ympäristö sulaa kovaa vauhtia. Suomen suhde katastrofiin on ristiriitainen.

Yritämme taistella lämpenemistä vastaan esimerkiksi ilmastosopimuksilla, jotka rajoittaisivat fossiilisten polttoaineiden käyttöä. Toisaalta Koillisväylän avautuminen ja napajään alta vapautuvat merenalaiset öljy- ja kaasukentät nähdään bisnesmahdollisuuksiksi.

– Sama ristiriita on kaikkialla. Monet maat pyrkivät estämään ilmastonmuutosta, mutta sallivat esimerkiksi omalla merialueellaan tapahtuvan öljynporauksen, Lapin yliopiston Arktisen keskuksen tutkimusprofessori Timo Koivurova sanoo.

Suomen arktinen suurlähettiläs Hannu Halinen huomauttaa, että pohjoisessa liiketoiminnalle avautuviin mahdollisuuksiin tartutaan joka tapauksessa. Suomen arktisessa strategiassa korostetaan, että tämän toiminnan tulisi olla hallittua ja huomioida myös ympäristönsuojelu.

– Kartoittamattomalla alueella pitää luoda pelisääntöjä kansainvälisen yhteistyön kautta. Vakauden säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää. Ilman sitä ei ole peruslähtökohtia taloudelliselle toiminnalle, ulkoministeriössä työskentelevä Halinen sanoo.

Halinen ja Koivurova puhuvat lauantaina 28. syyskuuta yliopistolla järjestettävässä näyttävässä ilmastofoorumissa, jossa puntaroidaan arktisen alueen suojelun ja hyödyntämisen ristiriitaa.

Pääpuhujana IPCC:n Pachauri

Avausesityksen konferenssissa pitää hallitustenvälisen ilmastonmuutospaneelin IPCC:n puheenjohtaja Rajendra K. Pachauri. Edellisenä päivänä hän esiintyy Tukholmassa IPCC:n odotetun viidennen raportin luonnontiedeosion julkistajaisissa.

Miten maailmanluokan tiedetähti saatiin näin kuumana hetkenä Helsinkiin?

– Oxfordin yliopistossa järjestetyn ilmastofoorumin kanssa tekemämme yhteistyö varmaankin auttoi, arvioi Tom Henriksson, Helsinki Climate Forumin koordinaattori.

– Helsinki on myös logistisesti lähellä Tukholmaa, ja eräs tiimiläisemme kirjoitti erinomaisen kutsukirjeen.

Helsinki Climate Forum – Arctic Urgency -tapahtuma on toteutettu opiskelijavoimin. Kaikki kolmisenkymmentä järjestäjää toimivat Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan ympäristövaliokunnan piirissä. Heidän aatteelliset taustansa vaihtelevat vihreistä vasemmistoliittolaisiin ja kokoomusnuoriin.

Helsinki Climate Forum – Arctic Urgency Helsingin yliopiston päärakennuksen pienessä juhlasalissa, Fabianinkatu 33, lauantaina 28.9. klo 9–20. Ilmoittaudu tapahtumaan »