Kumpulan siluettia hallitseva tutkapallo tekee hyvää

Sää kiinnostaa propellipäätä, teollisuutta, avaruusjärjestöjä, perustutkijaa ja jokamiestä. Kumpulan tutkameteorologeilla on tarjota joka ryhmälle jotakin – niin että NASAkin innostui. Meteorologien työtä rahoitetaan lahjoituksilla.

Teollinen, akateeminen ja kansalaisia palveleva organisaatio työskentelevät harvoin näin tiiviisti yhdessä, kuvailee tutkameteorologian apulaisprofessori Dmitri Moisseev Kumpulan kampuksen sääspesialistien yhteisöä.

– Juuri tämä sai minut hakemaan Coloradon valtionyliopistosta töihin Helsinkiin, vaikka tieteenalallani Colorado on maailman johtava yliopisto.

Moisseev viittaa Helsingin yliopiston, Vaisalan ja Ilmatieteen laitoksen tutkameteorologian yhteistyöhön.

– Vaisala on maailman johtavia meteorologisten mittalaitteitten kehittäjiä ja valmistajia. Helsingin yliopistoon on osin Vaisalan tuella koottu vahvaa perustutkimusta tekevä tutkameteorologian tutkijaryhmämme. Myös Ilmatieteen laitos tekee perustutkimusta, mutta myös säätietosovelluksia kansalaisten käyttöön, Moisseev sanoo.

Sääennusteiden tarkkuus riippuu täysin siitä, miten kehittyneitä laskennalliset mallit sääilmiöistä ja niiden muutoksista ovat, tutkija summaa.

– Emme vielä tunne lumi- ja vesisateen tai pilvien fysiikan kaikkia yksityiskohtia kovin hyvin. Ilmakehän ja ilmaston perustutkimus on erittäin tärkeää. Vain mallien avulla voimme yhä paremmin päätellä mitä tapahtuu, jos jokin systeemissä muuttuu.

Neljä voittajaa

Kolmen sektorin yhteistyö käynnistyi vuonna 2004, kun Vaisala aloitti uuden säätutkaprojektin. Sen taakse haluttiin koota vahvaa akateemista tietotaitoa, ja Kumpulaan saatiin säätutkan ensimmäinen prototyyppi. Moisseev ryhmineen hyödyntää yhä tätä kampuksen maamerkkiä, Physicumin katolle pystytettyä ”golfpalloa”, jota toki päivitetään aika ajoin.

Samaa palloa käyttää myös Ilmatieteen laitos, minkä lisäksi heillä on omia, Vaisalan rakentamia tutkia.

– Vaisala saa tutkijoilta tärkeää palautetta siitä, miten laitteiden tulisi toimia. Heillä on suora kontakti tutkimusryhmään, joka käyttää ja testaa heidän uusia laitteitaan ja ohjelmistopäivityksiään koko ajan. Me tutkijat kehitämme laitteita osaltamme ja autamme uusien sovellusten tuottamisessa, Moisseev listaa.

Opiskelijat ja tutkijat pääsevät työskentelemään huippulaitteilla — ja taas synergiapyörä pyörähtää!

– Yliopistollisella tutkimuksella on suora kansalaishyöty Vaisalan kehittäessä sovelluksia tutkijoiden löydöistä. Yliopisto puolestaan kasvattaa Vaisalan tuella alan osaamista, kun opiskelijat ja tutkijat pääsevät tekemään töitä huippulaitteilla. Ja taas synergiapyörä pyörähtää.

– Yliopiston tietotaidon vahvistuessa Vaisala voi palkata riveihinsä uutta, huippulaadukasta työvoimaa tutkijoidemme joukosta.

NASAkin kiinnostui

Osa Moisseevin apulaisprofessuurin rahoituksesta on peräisin yliopiston peruspääomaan kuuluvan lahjoituskokonaisuuden tuotoista. Vuosina 2010–2012 kerätty Tulevaisuusrahasto tukee yliopistolle tärkeitä hankkeita. Moisseevin pestillä on selkeä tavoite: nostaa Helsingin yliopiston tutkameteorologian tutkimus lähivuosina Euroopan parhaiden joukkoon.

– Tämä on mahdollista ainutlaatuisen organisaatiokolmikkomme ansiosta.

– Myös side Coloradoon on tiiviis, ja yhteistyö on ollut strategisesti loistava veto. Se on tuottanut Kumpulalle nopeasti kansainvälistä myönteistä huomiota. Saimme Coloradosta myös professori Venkatachalam Chandrasekarin neljäksi vuodeksi FiDiPro-professoriksi yliopistoon ja Ilmatieteen laitokselle, osin Vaisalan tuella.

– Tutkimusryhmämme vahvuuden ansiosta esimerkiksi NASA on viime vuosina rahoittanut Suomessa maanpintamittauksia satelliittivertailuja varten.

Kiitosta lahjoittajille

Keskiviikkona 22.4. vietetään Helsingin yliopiston ensimmäistä Lahjoita tänään -päivää ja rahastojen juhlaa. Tempauspäivänä yliopisto kutsuu yliopistolaiset ja kumppanit keskustelemaan ja välittämään sanaa lahjoitusvarojen merkityksestä tieteelle, tutkimukselle ja opiskelijoille.

Tempaus näkyy kampuksilla ja verkossa, ja kerätyt varat ohjataan Helsingin yliopiston 375-Tulevaisuusrahastoon. Tule mukaan ja tee lahjoitus!