Joka maisterin pitää osata ilmaston abc

Helsingin yliopisto ja Lappeenrannan teknillinen yliopisto rakentavat eri tieteitä yhdistelevän, avoimen materiaalipaketin ilmastonmuutoksesta.

Jos kaikki menee suunnitelmien mukaan, netissä avautuu ensi keväänä Helsingin yliopiston, Lappeenrannan teknillisen yliopiston ja Sitran yhdessä rakentama ilmastonmuutoksen perusteisiin johdattava materiaalipankki.

Ajatus on, että korkeakoulujen eri oppiaineiden opettajat voisivat rakentaa materiaalien pohjalta oman alansa tarpeisiin sopivan kolmen opintopisteen laajuisen kurssin.

‒ Tällaiselle peruskurssille on suuri tarve. Monen oppiaineen opinnoissa ei sivuta ilmastonmuutosta millään tavalla, vaikka ilmiö koskettaa jollain tapaa lähes kaikkia oppialoja, kertoo projektissa mukana oleva professori Jaana Bäck Helsingin yliopiston metsätieteiden laitokselta.

‒ Tavoitteena on, että ihan jokainen valmistuva maisteri ymmärtäisi ilmastomuutoksen perusteet.

Materiaalista halutaan kaikille avoin. Jos pihtiputaalainen levyseppä-hitsaaja haluaa paneutua ilmastomme tulevaisuuteen, hän pääsee tulevaisuudessa tutustumaan kurssimateriaaliin netissä.

Fyysikoista pedagogeihin

Kurssimateriaali on monitieteinen kokonaisuus. Helsingin yliopistossa sitä koostavat fyysikot, biologit, metsätieteilijät ja pedagogit. Lappeenrannasta mukaan saatiin ympäristötekniikan asiantuntijoita.

‒ Luonnontieteiden kautta selitämme, mistä ilmastonmuutoksessa on kyse, mistä se syntyy ja miten se vaikuttaa ilmakehän prosesseihin ja maapallon ekosysteemien toimintaan, Bäck kertoo.

‒ Yhteiskunnalliset vaikutukset ovat ympäristötieteiden osuutta. Ympäristötekniikan väki puolestaan pohtii, miten hillitä ilmastonmuutosta ja miten sopeutua siihen tekniikan keinoin. Pedagogit taas miettivät, miten faktat saa ilmaistua kiinnostavasti.

Kaikkiaan uutta peruskurssia on sorvaamassa kymmenkunta asiantuntijaa.

Myös etänä ja englanniksi

Materiaalipankkiin kootaan videoluentoja, opetuskalvoja sekä tehtäviä, joita voi soveltaa eri oppialoille.

‒ Ensi keväänä Lappeenrannan teknillisessä yliopistossa pidetään materiaaliin pohjaava testikurssi, Bäck kertoo.

‒ Tulevaisuudessa kurssin voi mahdollisesti suorittaa myös etäopiskellen.

Kolmen opintopisteen laajuinen kurssi voisi alasta riippuen kuulua joko perusopintoihin tai valinnaisena syventäviin opintoihin.

Materiaali aiotaan kääntää ainakin englanniksi, mahdollisesti myös ruotsiksi.