Ilmoittautuminen kiertotalouden muutosjohtajien MOOC-kurssille alkanut

Tiistaina 4.9. käynnistyy monipuolinen Kestävyysmuutoksen johtajat -verkkokurssi kestävän kehityksen ja kiertotalouden tuleville muutosjohtajille.

Yliopistot Helsingissä ja Tampereella toteuttavat yhdessä Sitran kanssa uudenlaisen tieteidenvälisen englanninkielisen Kestävyysmuutoksen johtajat -verkkokurssin (Leadership for sustainable change). Sen tarkoituksena on kouluttaa opiskelijoista muutosjohtajia, jotka osaavat tarttua globaaleihin kestävyyshaasteisiin ja muuttaa toimintatapoja kestävämmiksi.

– Kurssilla käsitellään ilmastonmuutoksen hillitsemistä ja luonnonvarojen kestävää käyttöä. Kiertotalous tarjoaa näihin haasteisiin keinoja, joita opiskelijat oppivat soveltamaan organisaatioissa, sanoo Laura Riuttanen Ilmakehätieteiden keskuksesta, joka vastaa kurssista Helsingin yliopistossa.

Viiden opintopisteen Leadership for sustainable change -opintokokonaisuuteen kuuluu videoluentoja, tehtäviä sekä projektityö, jossa opiskelija suunnittelee ja toteuttaa konkreettisen muutosprojektin ryhmässä.

– Tällaisen kurssin olisin itsekin halunnut opiskeluaikanani käydä. Ei riitä, että yliopistossa pohditaan maailman ongelmien syitä, vaan pitää aktiivisesti etsiä myös ratkaisuja, Riuttanen sanoo.

Leadership for sustainable change -MOOC-kurssi soveltuu sellaisenaan myös työelämässä jo olevien ammattilaisten käyttöön esimerkiksi täydennyskoulutuksena avoimen yliopiston kautta.

Ensimmäisen pilottikurssin pohjalta kerätään palautetta, jonka pohjalta hiotaan verkkoon jäävä kaikille avoin kurssimateriaali.

Koulutus toteutetaan yhteistyössä Helsingin yliopiston ilmakehä-, kestävyys- ja käyttäytymistieteiden, Tampereen yliopiston johtamiskorkeakoulun sekä tulevaisuustalo Sitran kanssa. Kurssi on yksi Sitran rahoittamista kiertotalousopetushankkeista kaikille koulutusasteille. Vastaavaa ei ole aiemmin tarjottu Suomen korkeakouluissa.

Kurssi aukeaa Helsingin yliopiston MOOC-alustalla 4.9., jolloin kurssille pääsee myös ilmoittautumaan. https://mooc.helsinki.fi/

Lue lisää: www.leadforsust.fi

Seuraa Twitterissä: #LeadForSust

Kiertotalouteen kehitetään nyt paljon uutta opetusta

Helsingin yliopiston MOOC-alustalla aukeaa loppuvuodesta myös kiertotalouden perusteita käsittelevä verkkokurssi suomeksi ja englanniksi. Se tulee olemaan kaikille avoin. Vastaavalla konseptilla on toteutettu myös ilmastonmuutoksen perusteita käsittelevä Ilmasto.nyt (www.ilmastonyt.fi). Ilmasto.nyt:n pohjalta pyörivä kurssi alkaa Helsingin yliopistossa lokakuun lopulla ja on auki myös Avoimen yliopiston kautta kaikille. Kurssin voi suorittaa kokonaan etäopiskeluna verkossa, joko 2 tai 5 opintopisteen laajuudessa.

Ilmasto.nyt löytyy Helsingin yliopiston kurssitarjonnasta kurssikoodilla ATM302. Avoimen yliopiston kautta kurssille pääsee ilmoittautumalla täällä: https://courses.helsinki.fi/fi/ayatm302/125208946

Lisätietoja antavat:

Laura Riuttanen, @LRiuttanen, Helsingin yliopisto, 050 415 4746, laura.riuttanen@helsinki.fi

Anni Kangas, Tampereen yliopisto, Johtamiskorkeakoulu, anni.kangas@uta.fi