Vegaaninen jäätelö ja hiilijalanjälkilaskuri – Helsinki Think Companyssa on luotu yritysideoita jo 10 vuotta

Helsinki Think Company on kannustanut Helsingin yliopiston opiskelijoita ja tutkijoita yrittäjyyteen jo kymmenen vuotta esimerkiksi järjestämällä tapahtumia ja yrittäjyysohjelmia. Merkkipaalua juhlistetaan syksyllä ylipiston jokaisella kampuksella.

Kymmenen vuotta sitten korkeakouluopiskelijoilla oli vain vähän mahdollisuuksia opetella yrittäjyystaitoja ja hyödyntää osaamistaan käytännön toiminnassa. Helsingin yliopiston yrittäjyysyhteisö Helsinki Think Company perustettiin Helsingin yliopiston ja kaupungin yhteisprojektina paikkaamaan tätä aukkoa.

– Tarkoituksena oli luoda inspiroiva yhteisö, joka toimisi yliopisto- ja yritysmaailman kohtauspaikkana, mahdollistaisi monitieteisen yhteistyön ja kannustaisi opiskelijoita oppimaan yrittäjyystaitoja matalan kynnyksen toiminnan kautta, sanoo Helsinki Think Companyn toimitusjohtaja Eeva Siika-aho.

Think Companyn tarina alkoi virallisesti vuonna 2013, kun keskustakampukselle Vuorikadulle avattiin ensimmäinen yhteistyöskentelytila. Tilassa järjestettiin tapahtumia, ja se toimi myös kohtaamispaikkana, jossa yrittäjät, tutkijat ja yrittäjyydestä kiinnostuneet saattoivat vaihtaa ajatuksia.

Tiimi oli pieni ja vapaaehtoisvetoinen mutta kasvoi vuosi vuodelta. Nykyisin Think Companyn tiimiin kuuluu yli 30 eri tieteenalojen ammattilaista, joita yhdistää halu muuttaa maailmaa ja edistää yliopistolähtöistä yrittäjyyttä.

Satoja tapahtumia opiskelijoille

Think Companyn toiminnan ytimessä on alusta asti ollut halu rohkaista opiskelijoita ja muita kiinnostuneita yrittäjyyteen sekä tarjota työkaluja yrittäjyystaitojen oppimiseksi. Tätä tavoitetta Think Company on edistänyt järjestämällä satoja matalan kynnyksen tapahtumia ympäri yliopiston kampuksia. Keskustan jälkeen yhteistyöskentelytilat avattiin myös Viikin, Meilahden ja Kumpulan kampuksille.

Erilaisissa työpajoissa on pyritty tekemään yrittäjyydestä helpommin lähestyttävää opettelemalla yrityksen perustamiseen tarvittavia taitoja ja hiomaan alkuvaiheen yritysideoita kohti käytännön toteutusta. Tänä syksynä järjestetään jälleen HELSEED-yrittäjyystyöpajat, joiden tavoitteena on innostaa opiskelijoita kehittämään ideoitaan kohti startup-yritystä ja myös tukea jo olemassa olevia startup-yrityksiä toiminnan kehittämisessä.

Ratkaisuja ruokahävikin ja vihapuheen vähentämiseksi

Erilaiset yrittäjyysohjelmat ovat olleet Think Companyn toiminnan sydän alusta asti. Ohjelmien tavoitteena on löytää käytännön ratkaisuja tosielämän haasteisiin, tuoda eri alojen osaajia yhteen ja rohkaista heitä löytämään vahvuutensa. Ohjelmat auttavat myös jo valmiin yritysidean omaavia viemään ideansa eteenpäin.

– Think Companyn lippulaivaohjelma 4UNI järjestettiin ensimmäistä kertaa vuonna 2015. Ohjelmissa on ollut mukana lukuisia yhteistyökumppaneita, kuten THL, Fazer ja valtiovarainministeriö. Yhteistyön tuloksena on syntynyt ratkaisuja ja yritysideoita niin muistisairauksien ennaltaehkäisemiseksi, ruokahävikin ja vihapuheen vähentämiseksi kuin Itämeren tilan parantamiseksi ja tasa-arvon lisäämiseksi pelialalla, Eeva Siika-aho sanoo.

Think Companyn toiminnasta on ponnistanut vuosien saatossa 100 eri tieteenaloja edustavaa yritystä, joiden palvelut ja tuotteet vaihtelevat hiilijalanjäljen laskemisesta vegaaniseen jäätelöön. Osa niistä on menestynyt kansainvälisissä kilpailuissa.

Näin Think Companya juhlitaan syksyllä

Helsinki Think Company juhlistaa 10-vuotista taivaltaan järjestämällä erilaisia tapahtumia kaikilla yliopiston kampuksilla, ja juhlavuosi huipentuu kolmeen tapahtumaan loka-marraskuussa. Tapahtumat ovat avoimia kaikille.

Juhlasyksy alkaa 5.10. Tiedekulmassa järjestettävällä kaikille avoimella Miten maailmaa muutetaan -puhujatapahtumalla. Tapahtumassa lavalle nousee joukko eri alojen ammattilaisia, jotka muistuttavat siitä, että jokainen voi muuttaa maailmaa omalla tavallaan. Puhujia ovat muun muassa presidentti Tarja Halonen, toimittaja Ina Mikkola ja Anton Keskinen Operaatio Arktis -projetista. Tapahtumaan voi ilmoittautua täällä.

Tutustu Helsinki Think Companyn juhlavuoden tapahtumiin täällä.