Taistelu ruokahävikkiä vastaan: Three Mushketeers -startup muuttaa hukkasienet kasvisruoan makua parantavaksi jauheeksi

Helsingin yliopiston hautomo-ohjelmat ja Helsinki Think Companyn ideakiihdyttämö ovat auttaneet innovaatiota eteenpäin. Helsingin yliopiston rahastot teki yhtiöön 50 000 euron sijoituksen osana opiskelijoiden HELSEED-yrittäjyysohjelmaa.

Kun ostamme kaupasta herkkusieniä, saamme kauniita samankokoisia virheettömiä palleroita. Hieman vioittuneet, liian isot tai pienet sienet, samoin kuin sienten kannat, eivät pääse kuluttajapakkaukseen vaan ovat elintarviketeollisuudelle hävikkiä.

Tätä yli jäävää sienimateriaalia Three Mushketeers -startup hyödyntää innovaatiossaan. Yritys on kehittänyt sienijauheen, joka parantaa kasvisruokien makua ja peittää palkokasveissa olevia sivumakuja. Jauhe tuo ruokiin syvää umamin makua.

Yrityksen takana ovat Emmi KorjusEmma Kynkäänniemi ja Ida Nikkilä, jotka tutustuivat yliopiston tutkimusryhmässä. Tiimissä on osaamista niin elintarviketeknologiasta, elintarvikekemiasta kuin ravitsemustieteestäkin.

Tällä hetkellä sienijauheen toinen prototyyppi on testivaiheessa.

– Olemme sopineet jo parin teollisen kumppanin kanssa sienijauheen testauksesta heidän tuotteissaan.

Tavoitteemme on löytää yhteistyökumppaneita, joiden kanssa viemme kehitystyön loppuun ja tuotteen markkinoille, Emmi Korjus kertoo.

Jos kaikki menee suunnitellusti, sienijauhe on tuotannossa jo vuoden 2024 loppupuolella.

Hautomo-ohjelmat puskevat innovaatiota eteenpäin

Idea makua parantavasta sienijauheesta alkoi muotoutua, kun tiimi osallistui Helsinki Think Companyn järjestämään Ruokis-ideakiihdyttämöön vuonna 2021.

– Ensimmäinen ajatuksemme oli hyödyntää sieniproteiinia, mutta keskusteltuamme teollisuuden edustajien kanssa huomasimme, että kasvipohjaisia tuotteita valmistavat yritykset etsivät tällä hetkellä enemmän vaihtoehtoja parantaa tuotteiden makuprofiilia, Emmi Korjus kertoo.

Ruokis-kiihdyttämön jälkeen tiimi lähti mukaan vielä kahteen Helsingin yliopiston hautomo-ohjelmaan. Ensimmäinen niistä oli Viikki Food Design Factoryn Germinator-ohjelma. Korjus kertoo, että ohjelma oli hyödyllinen, toi kontakteja ja vei innovaatiota eteenpäin.

– Saimme myös käyttöömme Viikistä laboratoriotilan, missä pääsimme kehittämään tuotettamme. Nykyisin olemme tiloissa vuokralaisena.

Ohjelman päätyttyä keväällä 2023 tiimi oli valmis perustamaan yrityksen ideansa ympärille.

Ilman yliopiston sijoitusta yrityksen polku olisi voinut päättyä

Tiimi osallistui myös yliopiston opiskelijoiden yrittäjyysohjelmaan, HELSEEDiin ja jätti liiketoimintasuunnitelmansa arvioitavaksi. Kesällä 2023 Helsingin yliopiston rahastot päätti sijoittaa yhtiöön 50 000 euroa.

Helsingin yliopiston sijoituspäällikkö Marko Bergin mielestä Three Mushketeers on hyvä esimerkki yrittäjyydestä, mitä yliopistolta toivotaan syntyvän.

– Ihmiset kohtaavat, ideoivat ja yhdistävät osaamistaan ajankohtaisen haasteen ratkaisemiseksi. Olen varma, että liiketoiminnan ideointi ja yrittäjyystaidot antavat koko tiimille paljon monellakin tavalla, Berg sanoo.

Emmi Korjuksen mukaan yliopiston asiantuntijat ovat antaneet paljon tukea ja tietoa yrittämiseen liittyen, muun muassa lainopillisia neuvoja.

– Sijoitus oli meille hyvin merkittävä, sillä ilman sitä yrityksen polku olisi voinut päättyä alkuunsa. Tuntui helpolta ottaa luotettava yliopisto ensimmäiseksi sijoittajaksi, Korjus sanoo.

Katse kohti Euroopan isoa markkinaa

Three Mushketeersin tiimi osallistui myös yliopiston Nexus-hautomo-ohjelmaan, joka päättyi helmikuussa 2024. Korjus kertoo, että Nexus vaati entistä vahvempaa sitoutumista ja tiivistä asioiden eteenpäin viemistä. Ohjelmassa syvennettiin erityisesti liiketoimintaosaamista. Osallistujat saivat avukseen kaksi yliopiston ulkopuolista mentoria.

– Mentorointi ja yliopiston rahastojen tekemä sijoitus ovat auttaneet meitä kehittämään liikeideaamme ja mahdollistaneet keskittymisen täysipäiväisesti liiketoiminnan kasvattamiseen, Korjus tiivistää ohjelmien ja sijoituksen antia.

Tällä hetkellä Three Mushketeers hakee lisärahoitusta kasvun mahdollistamiseksi sekä vahvistusta tiimiin.

– Tähtäämme Euroopan markkinoille ja etsimme nyt eurooppalaisia hautomo-ohjelmia, jotta saisimme kontakteja eri maista.