Marko Hakovirta Helsingin yliopiston teknologiansiirto- ja kaupallistamisyrityksen uudeksi toimitusjohtajaksi

Helsingin yliopiston teknologiansiirtoyritys Helsingin innovaatiopalvelut Oy:n uudeksi toimitusjohtajaksi on nimitetty professori Marko Hakovirta. Hän aloittaa tehtävässään viimeistään 1.4.2024.

Marko Hakovirta on toiminut vuodesta 2016 lähtien kestävän liiketoiminnan ja biotalouden professorina North Carolina State Universityssa (NCSU) Yhdysvalloissa ja vuoteen 2021 asti NCSU:n biotalouden laitoksen johtajana. Aiemmin urallaan Hakovirta on työskennellyt innovaatioista vastaavana johtajana Stora Ensossa, teknologiajohtajana Metso-konsernissa sekä paperi- ja bioresurssitekniikan alan professorina Auburn Universityssä.

Hakovirta on väitellyt tohtoriksi Helsingin yliopistosta vuonna 1996. Hänellä on lisäksi MBA-tutkinto.

– Olemme valtavan iloisia saadessamme Markon luotsaamaan Helsingin yliopiston tutkimuksen kaupallistamistoimintaa ja tukemaan yliopistotutkimuksesta syntyviä teknologioita kasvamaan menestyksekkääksi liiketoiminnaksi, sanoo Helsingin yliopiston kvestori ja Helsingin innovaatiopalvelut Oy:n hallituksen puheenjohtaja Marjo Berglund.

– Helsingin yliopiston innovaatio- ja yrittäjyysekosysteemi kasvaa kiihtyvää tahtia, ja sillä on tulevaisuudessa strategisesti yhä merkittävämpi rooli yliopiston toiminnassa. Marko Hakovirta tuo mukanaan pitkän kokemuksen yrittäjähenkisen kulttuurin rakentumisesta akateemisessa ympäristössä sekä ymmärryksen liiketoiminnan kehittämisestä ja tiedepohjaisesta innovaatiotoiminnasta.

– Haluan osoittaa lämpimät kiitokset Helsingin innovaatiopalvelut Oy:n väliaikaisena toimitusjohtajana ansiokkaasti toimineelle operatiiviselle johtajalle Kajsa Kajanderille, Berglund lisää.

– On hienoa päästä mukaan kehittämään Alma materini, Helsingin yliopiston innovaatio-, yrittäjyys- ja kaupallistamistoimintaa yhdessä koko inno-tiimin kanssa. On inspiroivaa päästä yhteistyöhön niin tutkijoiden kuin opiskelijoiden sekä alumnien että yrityskumppanien kanssa ja hyödyntämään kansainvälistä kokemustani sekä verkostojani, Marko Hakovirta tiivistää.

Helsingin innovaatiopalvelut Oy toimii yliopiston monitieteisten ja huippuluokan tutkimusinnovaatioiden kaupallistajana ja kehittäjänä.