Kestävää ruoantuotantoa ja uusia ideoita metsäalalle – Viikin kampus tähtää innovaatiokeskittymäksi, joka tunnetaan maailmalla

Kampuksella hahmotellaan ratkaisuja esimerkiksi luonnonvarojen kestävään käyttöön ja kiertotalouteen. Kiehtovia mahdollisuuksia innovointiin avaa myös upouusi elävä laboratorio Hyytiälän metsäasemalla.

Puurakentaminen, hiilineutraali ruoantuotanto ja kaikkien elollisten olentojen terveyden edistäminen – esimerkiksi näille aloille Viikistä voi ponnistaa uraauurtavia innovaatioita. Kampuksen vahvuudet piilevät kestävyysosaamisessa ja monitieteisessä lähestymistavassa. Pohjan kaikelle luo tasokas tieteellinen työ.

– Viikin tieteenalat ovat kansainvälisisissä tutkimusrankingeissa todella vahvoja, toteaa maatalous- ja metsätieteellisen tiedekunnan dekaani Ritva Toivonen.

Viikki on kiihdyttänyt vauhtiaan innovoinnissa ja yritysyhteistyössä jo useamman vuoden. Kampuksella hyviksi havaittuja käytäntöjä otetaan nyt käyttöön myös muualla Helsingin yliopistossa. Yksi esimerkki ovat Cheese ’n’ Wine -tilaisuudet, joissa tutkijat, yritykset, sijoittajat ja muut yhteistyökumppanit verkostoituvat.

– Ne ovat nyt laajentuneet kattamaan koko yliopiston, kertoo Viikin innovaatioekosysteemin projektipäällikkö Harriet Gullstén.

Testilaboratoriot avaavat kiehtovia mahdollisuuksia

Yksi menestystarina on kestävän ruoantuotannon Viikki Food Design Factory, jonka laboratoriossa tutkijat ja opiskelijat pääsevät kokeilemaan ideoitaan. Testaaminen on tärkeää, kun luodaan kaupallista tuotetta, josta myös rahoittajat voivat kiinnostua.

– Ilman testialustaa oman ideansa toimivuutta ei pystyisi todentamaan asiakkaille tai sijoittajille, Gullstén kuvailee.

Syksyllä 2022 päivänvalon näki PharmaHUB, joka vauhdittaa farmasian alan innovointia. Uusin, kehitteillä oleva ekosysteemi on metsään ja puutuotteisiin keskittyvä Forest & Wood Hub, jolle on juuri saatu rahoitus esiselvityksen toteuttamista varten. Työ käynnistyy pian – jos kaikki sujuu hyvin, Viikin kolmas ekosysteemi hautomoineen saattaa olla pystyssä piankin.

– Se alkaisi toimia mahdollisesti vuoden 2024 syksyllä, Gullstén arvioi.

Suurta potentiaalia sisältyy myös upouuteen Hyytiälän metsäaseman Living Labiin. Kestävän kehityksen mukaisissa puurakennuksissa pystytään tuottamaan pitkäaikaista tutkimusaineistoa esimerkiksi rakennusmateriaaleista, sisäilmasta ja jopa tilan käyttäjistä. Elävä laboratorio voi toimia testausalustana uusille innovaatioille.

– Käsittääksemme samanlaista laboratoriota, jossa myös ihmisten hyvinvoinnin tutkimus olisi mahdollista, ei ole muissa yliopistoissa, Toivonen sanoo.

Yrittäjyys urapolkuna kiinnostaa viikkiläisiä

Viikin esihautomoissa ja hautomoissa yliopistolaiset voivat kartuttaa yrittäjyys- ja kaupallistamistaitojaan. Bio- ja kiertotalouteen keskittyvissä Circulator- ja Biosphere-ohjelmissa on ollut kerralla parisenkymmentä osallistujaa tai tiimiä, ja Viikki Food Design Factoryn Idättämö-ohjelma on sekin osoittanut voimansa synnyttämällä jo neljä yritystä.

– On hienoa nähdä, miten näistä ohjelmista tulleita ideoita esitellään vaikkapa Slushissa, Toivonen sanoo.

Syksyllä kampuksella alkaa pyöriä kandivaiheen opiskelijoille tarkoitettu yrittäjyyden ja innovoinnin kokonaisuus, joka on laajuudeltaan 15 opintopistettä. Sen antamista työelämätaidoista on hyötyä, vaikka ei aikoisikaan yrittäjän uralle – tosin juuri liiketoiminta tuntuu kiinnostavan monia viikkiläisiä.

– Opiskelijoilta tullut toiveita, että pitäisi olla yrittäjyysopetusta, Toivonen kertoo.

Tasokas tiede ja innovaatiot kulkevat käsi kädessä

Samalla kampuksella yliopiston kanssa sijaitsevat Luonnonvarakeskus, Suomen ympäristökeskus ja Ruokavirasto. Monipuolinen osaaminen uusiutuvista luonnonvaroista antaa hyvät lähtökohdat jatkoon.

– Tavoitteemme ei ole enempää eikä vähempää kuin olla Suomessa ja kansainvälisesti vahva ja tunnettu innovaatiokeskittymä, Toivonen kiteyttää.

Gullstén muistuttaa, että maailman huippuyliopistoissa yrityksiä ja rahoittajia näkee myös kampuksilla ja niiden edustajia voi tavata vaikkapa lounailla. Samanlaista kulttuuria voisi olla Viikissä. Kampukselle houkutellaan myös kansainvälisiä osaajia, ja toiveissa on saada projekteihin uusia kumppaneita maailmalta.

– Kyllähän se ruokkii innovaatioekosysteemin rakentumista.

Kun Raide-Jokeri alkaa kulkea, on kampukselle entistä helpompi saapua. Gullstén ja Toivonen toivottavatkin kaikki yliopistolaiset ja yhteistyökumppanit tervetulleiksi tutustumaan Viikkiin. Kaksikko muistuttaa, että ongelmien ratkaiseminen ja tasokas tutkimus eivät ole ristiriidassa vaan voivat päinvastoin tukea toisiaan.

– Yliopistot, jotka ovat vahvoja tutkimuksessa, ovat vahvoja myös innovoinnissa, Toivonen kiteyttää.

Tutustu lisää yliopiston innovaatiotoimintaan

Helsingin yliopiston innovaatiotoimintaan, yrittäjyyteen ja yritysyhteistyöhön voit tutustua tarkemmin yliopiston verkkosivuilla