Opiskelijoilta pulppuaa uusia elintarvikeideoita, vegaaninen suklaamousse Vousse voitti kansainvälisen projektikilpailun

Vuoden kestäneessä kansainvälisessä hankkeessa luotiin elintarviketeollisuuden sivuvirroista uudenlaisia, kestävään kehitykseen perustuvia maitotuotteita. Opiskelijaryhmien välisen kilpailun voitti Helsingin yliopiston, israelilaisen Technionin ja Madridin autonomisen yliopiston opiskelijoista koostunut tiimi. Palkitulla Vousse-suklaamoussella on mahdollisuuksia päästä lähikaupan ruokahyllyyn saakka.

Kun neljäkymmentä kansainvälistä kandidaatti-, maisteri- ja tohtoritason opiskelijaa yhdistää voimansa uudentyyppisten elintarvikkeiden kehittämiseksi, ideoista ei ole pulaa. Tämä nähtiin FOODIO Food Solutions Master Class -projektin päättäjäisgaalassa Madridissa, jossa neljään tiimiin jakautuneet opiskelijat esittelivät vuoden kuluessa syntyneet tuotteensa.

Ryhmien tehtävänä oli yhdistää etelä ja pohjoinen, eli hyödyntää oliiviöljy- ja appelsiinimehuteollisuuden sivuvirtoja uudenlaisissa maitotuotteissa. Työt eivät jääneet pelkästään ideoiden asteelle, sillä kaikkia on kehitetty ja koevalmistettu yhteistyössä elintarvikealan yritysten kanssa.

Tuomaristo valitsi voittajaksi Voussen, kasvipohjaisen suklaamousse-tyyppisen jälkiruoan, joka on herkullinen ja kestävän kehityksen mukainen. Vousse sopii myös vegaaneille.

Voussen kehitti kolmesta yliopistosta tuleva opiskelijatiimi Fispa Foods. Helsingin yliopistosta mukana olivat Sharon Abderhalden, Mohamad Azizkhani, Mamata Bhattarai, Pia Silventoinen ja Laura Toppinen. Israelin teknologiainstituutti Technionista osallistuivat Valeria Belochvostov, Lital Cohen ja Michael Faivush, ja Madridin autonomisesta yliopistosta Beatriz Fernandez ja Maite Iriondo.

Fispa Foods palkittiin 2 000 euron suuruisella, Valion lahjoittamalla palkinnolla.

Pari vuotta valmistelussa

Idea elintarvikekehityksen opettamisen uusista tuulista syntyi apulaisprofessori Kirsi Mikkoselle muutama vuosi sitten.

– Pohdin, että meillä Helsingin yliopistossa tarvittaisiin elintarvikkeiden tuotekehityskurssi. Elintarvikealan opiskelijoistamme suuri osa menee valmistumisen jälkeen töihin tuotekehityspuolelle, mutta siinä vaiheessa meillä ei ollut kunnon pakettia tuotekehityksestä. Olimme kyllä koonneet erilaisia tuotekehitykseen liittyviä kursseja, mutta käytännön kurssi puuttui, projektin johtajana toimiva Mikkonen maatalous-metsätieteellisestä tiedekunnasta toteaa.

Helsingin yliopiston pääsy mukaan EIT Foodiin, uudenlaisia ruokaekosysteemejä tukevaan organisaatioon, avasi mahdollisuuden saada rahoitusta vuoden kestävälle, ruokaan liittyviä ratkaisuja etsivälle moduulille. Kun mukaan saatiin EIT Food -verkoston kautta eurooppalaisia yhteistyökumppaneita ja israelilainen yliopisto, paketti oli valmis.

Ratkaistavan ongelman löytäminenkään ei ollut vaikeaa.

– Ideoimme sitä saksalaisten, espanjalaisten ja israelilaisten yliopistopartnereiden kesken hieman sillä perusteella, mitkä yritykset olivat kiinnostuneita tulemaan mukaan. Näin mukaan valikoituivat oliiviöljyä ja appelsiinimehua tuottavat yritykset Saksasta ja Espanjasta ja maitotuoteyritys Suomesta. Tehtäväksi tulikin kehittää mahdollisimman ympäristöystävällisiä, terveellisiä ja hyvänmakuisia maitotuotteita, joihin on lisätty puristusprosessien sivutuotteena syntynyttä kuitua.

Maaliskuussa 2018 opiskelijat tuottivat ensimmäiset tuotehahmotelmansa, jotka koeponnistettiin yhteisessä tapahtumassa. Puolet ideoista pääsi jatkoon, ja ryhmiä yhdistettiin. Kesän puolimatkan krouvissa yritysten ja partneriyliopistojen edustajat pääsivät antamaan palautetta neljän ryhmän edelleen kehittämistä tuotteista.

Hyötyä myös opetukseen

Opinnoissaan eri vaiheissa olevien opiskelijoiden mentoreina käytettiin myös tutkijatohtoreita ja opettajia. Opiskelijat kävivät Valion tiloissa tekemässä koeajoja, ja yrityksen tuotekehittäjät pitivät luennon ja kertoivat, kuinka tuotekehitystä yritysmaailmassa tehdään.

Monikansallinen projekti on haastanut opetuksen käyttämät keinot. Ryhmät ovat kokoontuneet kasvokkain vain muutaman kerran, ja muu yhteydenpito ja opetus on järjestetty sähköisesti.

– Kansainvälisille osallistujille on tehty vierailijatunnukset Helsingin yliopiston Moodleen, jossa materiaalit ovat. Adobe Connectia on käytetty luentojen suoratoistoon ja tallentamiseen. Opiskelijat ovat päässeet verkon kautta hyödyntämään monipuolisia, eri puolilta lähetettyjä asiantuntijaluentoja. Tiimien sisällä viesti on kulkenut jokaisen tiimin itse valitsemin välinein.

– Oikeastaan ainoat käytännön ongelmat ovat syntyneet siitä, että kun osallistujia on neljästä eri maasta ja Espanjassa vielä kahdesta eri organisaatiosta, jossain on aina vapaapäivä. Yhteisten verkkokokousten sijoittamisessa kalenteriin on siis ollut omat haasteensa, Kirsi Mikkonen naurahtaa.

Tavoite saada käytännön tuotekehityksen opetus nivottua jo olemassa olevaan opetusvalikoimaan toteutui mestariluokan avulla paremmin kuin hyvin. Yhteistyö on Mikkosen mukaan ollut antoisaa ja hauskaa, ja kaikki ovat olleet aktiivisesti mukana.

Kurssille on myös tulossa jatkoa.

– Saimme juuri hienoja uutisia: meille on tulossa rahoitusta kahteen vastaavaan kurssiin vuodeksi 2019, Kirsi Mikkonen iloitsee.

FOODIO Food Solutions Master Class