Lentomatkustus (ilmaston)muutoksessa – mitä tehdä yliopiston lentopäästöille?

Tule Tiedekulman Fönsteriin perjantaina 29.3. klo 08.30–10.00 pohtimaan sitä, miten yliopiston tulisi kompensoida ja vähentää lentopäästöjään.

Helsingin yliopisto on päättänyt kompensoida henkilöstön lentomatkoista aiheutuneet hiilidioksidipäästöt. Vuonna Helsingin yliopiston henkilökunnan lentomatkustuksesta syntyi noin 4500 tonnia ilmastopäästöjä (CO2 Ekv). Tässä luvussa ovat mukana Matkatoimisto CWT:n kautta tilatut lennot.

Vuoden 2018 päästöjen osalta ollaan alustavasti suunniteltu, että yliopisto tukisi yhtä Gold Standardin kriteerit täyttävää projektia ja loput päästöt kompensoitaisiin YK:n Climate Neutral Now –palvelun kautta. Tulevien vuosien osalta vaihtoehtoja selvitetään laajemmin. Yksi esiin noussut ajatus on ollut metsän ostaminen ja suojelu biodiversiteettikysymykset huomioiden.

Samalla yliopiston tulee pohtia keinoja matkustuksen päästöjen vähentämiseksi – ja tehdä asiassa myös päätöksiä.

Tule mukaan keskustelemaan yliopiston tavoitteista ja toimenpiteistä lentopäästöjen kompensoimiseksi ja vähentämiseksi perjantaina 29.3. klo 08.30–10.00 Tiedekulman Fönsteriin yhdessä yliopiston tutkijoiden, johdon sekä laajan asiantuntijakaartin asiantuntijoiden kanssa.

Tilaisuudessa alustavat Sitran ilmastoasiantuntija Mariko Landström, Hanselin päällikkö Pia Degerholm, HY:n professori Olli Tahvonen sekä ympäristöasiantuntija Virpi Kuitto. Keskusteluun osallistuvat myös yliopistotutkija Tuomo Kalliokoski, INAR; SLL:n Hiilipörssin asiantuntija Olli Turunen sekä rehtori Jari Niemelä ja vararehtori Tom Böhling.

Ilmoittauduthan tilaisuuteen ke 27.3. kuluessa: https://www.lyyti.in/lentomatkustus

Tervetuloa mukaan rakentamaan kestävämpää yliopistoa!

Lisätietoja: Virpi Kuitto, virpi.kuitto@helsinki.fi; +358 (0) 2941 22331