Kuinka lannoittaa ja hoitaa peltoa, kun ilmasto muuttuu?

Opiskelijakaksikon liikeidea on tarjota yksinkertaisia mikrobiologisia maaperäanalyyseja maanviljelyn avuksi. Heidän keksintönsä helpottaisi esimerkiksi peltokohtaista lannoituksen suunnittelua.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 3/2023.

Miten peltoa kannattaa hoitaa, kun ilmasto muuttuu? Luotettavaa dataa, jonka pohjalta kysymykseen voisi vastata, ei ole useinkaan saatavilla.

Sen saivat huomata Gaëlle Thomas ja Camila Gallo ideoidessaan sovellusta, joka auttaisi maanviljelijöitä varautumaan tulevaisuuteen.

— Nopeasti ymmärsimme, että tämän datan keruu olisi oikea liikeidea, Thomas muistelee.

Kaksikko perusti BinkiAppin, yrityksen, jonka ideana on tarjota peltojen maaperästä halpoja ja yksinkertaisia mikrobiologisia analyyseja, ”maaperän dna-testejä”. BinkiApp vertaa analyyseja simuloituihin skenaarioihin siitä, miten ilmasto tulee muuttumaan.

Asiakkaina olisivat esimerkiksi lannoitevalmistajat, jotka voisivat täsmätuottaa lannoitteita peltokohtaisesti. Kiinnostuneita on jo ilmoittautunut.

Mikrobit ja data hallussa

Helsingin yliopistossa mikrobiologiaa opiskeleva Thomas ymmärtää maaperän analyysiä ja Aalto-yliopistossa geoinformatiikkaa opiskeleva Gallo puolestaan satelliittidataa ja ilmastonmuutosta simuloivia malleja. Kaksikko on kehittänyt ideaansa niin Helsingin yliopiston yrityshautomossa kuin Aallon vastaavassa.

— Yliopistolla on oltu hyvin kannustavia. Etenkin nuoremmat tutkijat ymmärtävät, että osaamista kannattaa jalostaa yrityksiksi, Gallo kertoo.

Nyt kaksikolla on työn alla kasvihuonelaboratorion rakentaminen Metropolian tiloihin. Siellä olisi tarkoitus simuloida maaperänäytteille erilaisia ilmastonmuutospolkuja. Niiden pohjalta voitaisiin myöhemmin rakentaa tietokonemalleja.

BinkiApp voitti joulukuussa 5 000 euron pitchaus-palkinnon Slushin yhteydessä järjestetyssä Y Science -tapahtumassa. BinkiAppia on kehitetty Helsingin yliopiston Helsinki Incubators- ja Viikki Food Design Factory -yrityshautomoissa.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.