Keppiä, porkkanaa vai Linkolaa? – Tiedekulma sukeltaa keskelle kestävyyshaasteita 12.–25.4.

Helsingin yliopiston Tiedekulman Hope for Globe -teeman tieto lisää toivoa. Tapahtumien sarjassa kysytään, onko muovista mitään hyötyä, debatoidaan kuluttajien valinnoista kestävyyspaineiden alla ja kisataan ilmastotiedoilla pubivisassa. Tervetuloa mukaan!

Helsingin yliopiston Tiedekulman Hope for Globe -teeman avaa torstaina 12.4. debatti, jossa kysytään, onko hiilijalanjälkemme Suomessa jo kestämätön ja kenen tehtäväksi jää kepin ja porkkanan heiluttaminen. Illassa ovat mukana muun muassa Helsingin yliopiston ympäristöpolitiikan professori Janne Hukkinen ja asunto-, energia- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen, jolle voi lähettää etukäteen kysymyksiä ilmasto- ja energiapolitiikasta tapahtuman Facebook-sivulla.

Perjantaina 13.4. pääset haastamaan kaverisi ilmasto- ja kestävyystiedoissa – kokoa joukkue ja hae pubivisan voitto kotiin!

Talvivaaraa tutkinut Jan Weckström alustaa mineraalikeskustelun, joka on osa torstain 19.4. luonnonvara-illan kolmen minipaneelin sarjaa. Kaksi muuta paneelia pureutuvat metsiin ja vesivaroihin.

Maanantaina 23.4. keskustellaan muovista, jonka tie on kulkenut muotimateriaalista loputtomaksi roskalähteeksi. On hyvä myös muistaa, ettei muovi ole aina paha. Illan päättää ministeri Tiilikaisen toinen kansalaiskeskustelu.

Ilmastoahdistustaan voi tulla purkamaan terapiailtaan keskiviikkona 25.4. Terapeutteina toimivat muun muassa ilmakehätieteiden professori Timo Vesala ja ympäristökasvatuksesta vastikään väitellyt Essi Aarnio-Linnanvuori. Tässä kuten teeman muissakaan tilaisuuksissa ei pelkästään piehtaroida ongelmissa, vaan tarjotaan vinkkejä kestävämpään elämäntapaan. Ahdistus helpottaa, kun toimii oman elämänsä ja ympäristönsä hyväksi.

Osallistu paikan päällä tai etänä

Katso tarkemmat tiedot näistä ja mitä kaikkea muuta Tiedekulman Hope for Globe -teeman ohjelma sisältää. Valitse mieluisin tai tule kaikkeen mukaan! Voit seurata myös verkossa livestriiminä tai tallenteena.

Tiedekulma on Helsingin yliopiston tarjoama tila kohtaamisille, keskusteluille ja kaikille avoin olohuone. Tervetuloa kuuntelemaan debattia, tule kannettavasi kera töihin sohvanurkkaukseen tai nauti lasi kuohuvaa hyvien ystävien kanssa.

Tiedekulman löydät osoitteesta Yliopistonkatu 4, Senaatintorin ja Kluuvin kauppakeskuksen välimaastosta.

Toimittaja – tervetuloa mukaan!

Kiinnostuitko tietystä tilaisuudesta tai esiintyjästä? Ota yhteyttä jo etukäteen, jos haluat varmistaa haastattelun tai lisätietoa:

Esiintyjät & tiedeaiheet: Viestinnän asiantuntija Laura Hiisivuori
Helsingin yliopisto