Helsingin yliopisto rakentaa ilmanlaatua mittaavan aseman Pekingiin

Helsingin yliopisto ja Beijing University of Chemical Technology, BUCT, ovat solmineet yhteistyösopimuksen SMEAR-aseman rakentamisesta Pekingiin.

Helsingin yliopiston ja BUCT:n sopimukseen sisältyy mittava kiinalainen rahoitus. Sopimus solmittiin pääministeri Juha Sipilän Kiinan-matkan yhteydessä.

Helsingin yliopisto on akatemiaprofessori Markku Kulmalan aloitteesta rakentanut aiemmin vastaavan aseman Nanjingiin. Kulmalan ja hänen tutkimusryhmänsä tavoitteena on rakentaa SMEAR-superasemien (Station for Measuring Ecosystem Atmosphere Relations) maailmanlaajuinen verkosto. Asemat ovat maastoon sijoitettuja laboratoroita, joissa mitataan ilmakehän, maaperän ja kasvillisuuden välisiä aine- ja energiavirtoja. Tavoite on korkealla, ja Kiinan ja Suomen lisäksi mittausasemia on rakenteilla Venäjällä ja Virossa.

Ensimmäinen asema perustettiin Suomeen Värriöön vuonna 1991. Hyytiälän asema puolestaan on mallina Pekingin mittausasemalle.

Saasteongelmien ytimessä

Pekingin aseman rakentamisen tavoitteena on löytää ja mitata suurkaupungin saasteongelmien pääasialliset aiheuttajat. Yhteistyö BUCT:n kanssa auttaa Kiinaa ratkaisemaan ilmansaasteisiin liittyviä ongelmia.  Uusi huipputarkka asema pystyy seuraamaan yli tuhatta eri ainetta. Ilmansaasteet ovat hengenvaarallinen ongelma Kiinassa, sillä tappavaan saastesumuun kuolee 2,5 miljoonaa ihmistä vuodessa. Aseman rakennuttaa Suomen Akatemian rahoittama Ilmakehätutkimuksen huippuyksikkö Helsingin yliopistossa.

Rehtori Jukka Kolan mielestä sopimuksen solmiminen on upea esimerkki ja tärkeä tunnustus Helsingin yliopiston huippututkimuksen kansainväliselle vaikuttavuudelle.

– Alun perin Suomessa tehty korkeatasoinen tutkimus laajenee ja ratkaisee nyt globaaleja ongelmia, Kola iloitsee.

Kola kiittää Markku Kulmalaa tutkijoineen erinomaisen laadukkaasta, vaikuttavasta ja pitkäjänteisestä työstä.

– Olemme viime vuosina vahvasti kehittäneet yliopistoyhteistyötä Kiinan kanssa, josta tärkeimpänä esimerkkinä on strateginen kumppanuus Pekingin yliopiston kanssa. Uusi sopimus ja yhteistyö vahvistavat entisestään yhteyksiämme Kiinaan ja Aasiaan laajemminkin.