Marraskuussa 2021 Glasgow’ssa järjestettiin
Neuvottelut olivat pitkät ja vaikeat. Useat poliitikot, tutkijat ja asiantuntijat pettyivät lopputulokseen. Yhteiset sitoumukset päästövähennyksistä eivät nimittäin tule riittämään siihen, että maapallon lämpeneminen pysyy 1,5 asteessa laskettuna esiteollisesta ajasta.
Kokouksessa osallistujat ottivat kuitenkin myös tärkeitä yhteisiä edistysaskelia. Selkeimpänä läpimurtona voidaan pitää kaikkien jäsenmaiden periaatteellista sitoutumista lämpenemisen pysäyttämiseksi 1,5 asteeseen. Toisin sanoen Pariisin ilmastosopimukseen sitoutuneet maat pitivät tavoitteen saavuttamista edelleen täysin mahdollisena.
Hallitusten välisen
Kysymys kuuluukin miten kansalaiset saadaan tekemään ilmastotoimia? Mikä rooli ilmastoviestinnällä on ihmisten kannustamisessa?
Pelko estää toimimasta
Lokakuussa
Uutinen raportoi kyselytutkimuksesta, jonka mukaan yli 70 prosenttia suomalaisista ei luota ihmiskunnan kykyyn pitää maapallon keskilämpötilan nousua Pariisin ilmastosopimuksen rajoissa. Vain viidesosa suomalaisista luottaa poliitikkojen kykyyn ja haluun toimia niin, että ilmastonmuutoksen hillinnässä onnistutaan.
Pelko on vahvasti läsnä tämän hetken ilmastokeskustelussa. Media luo pääsääntöisesti kielteistä tulevaisuuskuvaa katastrofista, joka meitä odottaa, jos ihmiskunta ei vähennä ilmastopäästöjään. Mielikuva ei juuri rohkaise ihmisiä suunnittelemaan elämää vuosikymmenien päähän. Esimerkiksi
Medialla on valtava merkitys sille, miten ihmiset hahmottavat ihmiskunnan mahdollisuudet onnistua ilmastonmuutoksen hillitsemisessä. Jos ihmiset pelkäävät tulevaisuutta, he eivät uskalla toimia tulevaisuussuuntautuneesti. Pelottava tulevaisuus saa ihmisen elämään nykyhetkessä kuin se olisi heidän viimeinen elinpäivänsä.
Ilmastonmuutoksen hillinnän näkökulmasta olisikin olennaista saada ihmiset pelon sijaan uskomaan heidän teoillaan olevan vaikutusta.
Minä toimin, jos teoilla on vaikutusta ja muutkin toimivat
Vuonna 2020 julkaistun
Olennaista on, että pystyvyys koostuu ennen kaikkea uskomuksista eikä niinkään olemassa olevista kyvyistä ja mahdollisuuksista, vaikka ne usein ovat yhteydessä toisiinsa. Pystyvyysuskomusten on osoitettu selittävän laajalti ihmisten onnistumista tavoitteissaan.
Useampi kansalainen ryhtyisi ilmastotekoihin, jos heidät saadaan vakuuttumaan siitä, että henkilökohtaisilla teoilla on vaikutusta ja että muutkin tahot tekevät osansa. Kansalaiset tarvitsevatkin tietoa erilaisisten ilmastotoimenpiteiden vaikutuksista, sekä kansainvälisistä poliittisista toimenpiteistä että niistä joita he tekevät omassa arjessaan.
Ilmastoviestintä voi vahvistaa toivoa
Ilmastoviestinnässä on suhtauduttava vakavasti siihen, minkälaisia tulevaisuuskuvia ihmisille tarjotaan. Pahimmassa tapauksessa mediassa leviävät kielteiset tulevaisuuskuvat voivat rakentaa epäuskon kuilua kansalaisten, poliitikkojen ja yritysten välille.
Jos kansalaiset menettävät toivonsa ilmastonmuutoksen suhteen, he eivät usko ilmastotekojen vaikuttavuuteen, eivät ole kiinnostuneita tekemään ilmastotekoja arjessaan, eivätkä he esitä vaatimuksia tai kannatustaan poliittisille päättäjille ja yrityksille.
Kansalaisten pystyvyysuskon ja luottamuksen rakentaminen ovat kansallisten ja kansainvälisten ilmastotoimien onnistumiselle hyvin tärkeitä.
Albert Bandura mainitsee neljä keinoa ihmisten
llmastouutisoinnissa painottuvat usein epäonnistumiset, eri tahojen väliset kiistat ja tekemättä jättämiset.
Jotta ilmastoviestintä voitaisiin valjastaa ilmastonmuutoksen hillinnän vipuvarreksi, sen tulisi Banduraa mukaillen 1) auttaa ihmisiä tunnistamaan ilmastotekoja, joita he jo nyt tekevät, 2) kertoa tarinoita erilaisista ihmisistä, ryhmistä ja yrityksistä, jotka ovat onnistuneet ilmastoteoissa 3) osoittaa luottamusta ihmisten kyvykkyyteen saavuttaa ilmastotavoitteet ja 4) korostaa ilmastotekojen moninaisia hyötyjä itselle sekä muille uhrautumispuheen sijasta.
Ilmastoviestintä voi helpottaa yhteisen ymmärryksen löytymistä ja rakentaa ajattelutapaa, jossa ilmastoteot nähdään hyödyllisinä ja palkitsevina. Ilmastoviestinnän tavoite ei voi olla saada mahdollisimman paljon huomiota. Sen sijaan viestinnän tulee luoda tieteelliseen tietoon perustuvaa toivoa.
Yhteiskunta on nyt vakuutettava siitä, että ilmastoneutraali tulevaisuus, jossa ilmaston lämpeneminen on pysäytetty, on toivottava ja parempi tulevaisuus.
Teksti on julkaistu ensimmäisen kerran