Onko kaupunkibulevardin varrella hyvä hengittää?

Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto kutsui fyysikot apuun. Mona Kurppa tutki virtausmallilla, riittääkö bulevardilla raitista ilmaa.

Helsingin kaupunki ja hallinto-oikeus ovat yleiskaavaan luonnostelluista kaupunkibulevardeista eri mieltä. Kaupunki kuitenkin näkee oikeuden keilteisen päätöksen lähinnä viivytyksenä: bulevardihaaveita ei ole haudattu.

Uusituista väylistä halutaan viihtyisiä, vaikka liikenne on vilkasta. Havainnekuvissa väyliä reunustavilla pihoilla viihtyvät lapset ja kuntoilijat, ei pakokaasu.

Kumpulassa fysiikan laitoksella työskentelevä Mona Kurppa on auttanut kaupunkisuunnitteluvirastoa tekemään fiksuja päätöksiä.

— Bulevardille tehtiin neljä vaihtoehtoista korttelisuunnitelmaa, joita tutkin simulaatioiden avulla. Selvitin, kuinka rakennusten korkeuden ja muodon vaihtelu vaikuttaa ilmanlaatuun: liikennepäästöjen kulkeutumiseen pois katutasosta.

Kurpan käyttämän virtausmallin avulla epäpuhtauksien liikettä voidaan tarkastella jopa metrin tarkkuudella.

— Pystymme ottamaan ympäristön puineen ja rakennuksineen hyvin realistisesti huomioon.

Ensimmäinen johtopäätös löydöistä on, että pakokaasukysymys kannatti esittää tutkijoille.

— Ilmanlaadun erot eri suunnitelmissa ovat isot. Korkealle rakentamiselle on painetta, mutta silti olisi tärkeä jättää väliin matalia kohtia, jotka tehostavat kortteleiden tuulettumista, Kurppa tähdentää.

Aluksi epäpuhtauksien reittejä on hahmoteltu kuin ne eivät reagoisi ilmassa muiden yhdisteiden kanssa. Seuraava urakka on täydentää laskelmia sillä fysikaalisella tiedolla, mitä ilmassa leijuvien aerosolihiukkasten dynaamisista prosesseista on olemassa.

Mallin antamia tuloksia verrataan Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Mäkelänkadulta keräämiin mittausarvoihin sekä Metropolia-ammattikorkeakoulun Nuuskija-autolaboratoriolla hankittavaan lisäaineistoon.

Mona Kurpan väitöskirjaa ohjaa yliopistotutkija Leena Järvi ilmakehätieteiden osastolta.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä 2/2017 Kentältä-palstalla.

Yleiskaavan tilannetta koskevat tiedot on päivitetty 13.3.2018.

Yleisötilaisuuksia kaupunkibulevardeista maaliskuussa!

Eilen 12.3. kaupunkilaiset ja asiantuntijat tapasivat puhuakseen kaupunkibulevardeista: Mitä bulevardisointi käytännössä tarkoittaa? Mitä alueita bulevardit koskevat? Miten kaupunkilaisten arki muuttuu?

Samansisältöinen Hetki suunnittelijana -työpaja on tiedossa myös ylihuomenna 15.3. kello 17—19.30. Keskusteltavana ovat Vihdintien ja Huopalahdentien sekä Tuusulanväylän bulevardit. Asiantuntijat kertovat suunnittelun vaiheesta ja kuuntelevat, mitä asioita sinun mielestäsi olisi tärkeä huomioida. Ainakin tunti työskennellään yhdessä karttojen äärellä.

23.3. on vuorossa "Kotiosoitteena Kaupunkibulevardi?"-aamukahvit kello 8.30—10. Kuka muuttaa Kaupunkibulevardille?  Minkälainen asunto ja asuinympäristö ovat kaupungissa vetovoimaisia? Ohjelmassa on puheenvuoroja urbaanin asumisen tutkimuksesta:

Bulevardikaupunkia Helsinkiin (Suvi Tyynilä, tiimipäällikkö / Helsingin kaupunki)

Mitä lapsiperheet arvostavat tiiviissä kaupunkiympäristössä? (Johanna Lilius, tutkijatohtori / Aalto-yliopisto)

Urbaanien yksinasujien asuintilatoiveita (Anne Tervo, lehtori / Aalto)

Enemmän neliöitä vai lähemmäksi kaupunkia? (Marko Terviö, professori / Aalto)

Kahvia ja pientä aamupalaa tarjolla 8.20 alkaen.

**

Tilaisuudet järjestetään Kampissa, vanhan linja-autoaseman Laituri-tilassa, osoitteessa Narinkka 2.