Marssi tieteen puolesta lauantaina 22. huhtikuuta

Helsingissä kulkue lähtee Kansalaistorilta 22.4. kello 12, ja yleisöluennot alkavat kello 13.30 yliopiston päärakennuksessa.

– Vaihtoehtoiset faktat ja virheellisen tiedon levittäminen ovat yleistyneet. Se on huolestuttavaa. Me haluamme tiedemarssilla muistuttaa, että tiede on tärkeää, ja se on sitä myös yhteiskunnallisissa asioissa, sanoo fysiikan tohtorikoulutettava Merli Juustila, suomalaismarssin pääjärjestäjä.

Yhdysvalloista lähtenyt March for Science -liikehdintä syntyi vastaiskuksi totuuden jälkeiselle maailmalle. Mukaan on sittemmin lähtenyt moni; äänekkäästi esimerkiksi American Association for the Advancement of Science, AAAS, joka lienee maailman suurin tiedettä edistävä seura.

Yli 400 marssia ympäri maailmaA

Suomalaiseen Tiedemarssi-tapahtumaan kuuluu Kansalaistorilta 22.4. kello 12 liikkeelle lähtevä marssi ja sen päälle järjestettävät yleisölle avoimet luennot yliopiston päärakennuksessa.

Juhlamarssille toivotaan mukaan kaikkia, vauvasta vaariin.

Opiskelijajärjestöt ovat esimerkiksi aikeissa osallistua värikkäissä haalareissa sekä ylioppilaslakeissa. Vaikka vappuun on vielä reilu viikko, niin marssia varten on haettu ylioppilaslakin ja teekkarilakin käyttöoikeus.

– Marssin lopuksi ja puheiden päälle on tarkoitus nostaa hattua tieteelle. Ota siis tohtorinhattu, ylioppilaslakki tai joku muu itsellesi tärkeä hattu mukaan, jos haluat osallistua hatunnostoon, Juustila kehottaa.

Tiedettä juhlatunnelmissa

Kokoontuminen Kansalaistorille alkaa kello 11. Marssi lähtee Kansalaistorilta kello 12 Aleksanterinkatua pitkin kohti Senaatintoria. Se päättyy Senaatintorille, jossa puheenvuoronsa tieteen puolesta pitävät Helsingin yliopiston rehtori Jukka Kola, kansanedustaja Sanna Lauslahti ja tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan pääsihteeri Reetta Kettunen.

Yleisöluennot yliopiston päärakennuksessa Fabianinkadun puolella alkavat marssin jälkeen noin kello 13.30. Aiheet liikkuvat silloin aivotutkimuksesta kosmologiaan.

Kello 15.30 alkaa ilmastoa tarkasteleva paneelikeskustelu: Kuinka kiire tässä nyt on, kysytään, ja tutkijat vastaavat.  Myös Heurekan liikkuva tiedeshow on paikalla.

Avoimet tiedenäyttelyt

Yliopistomuseon Ajattelun voimaa -näyttely on poikkeuksellisesti avoinna lauantaina kello 12-17, sisäänpääsy on ilmainen. Helsingin observatorion näyttelyyn pääsee kaksi yhden hinnalla; observatorio on poikkeuksellisesti auki 22.4. kello 12-17. Myös Luonnontieteellinen museo Pohjoisella Rautatiekadulla tarjoaa pääsylippualennuksia tiedemarssipäivän kunniaksi.

Ateneum Live -klubi 20.4. tieteen, taiteen ja sivistyksen puolesta

Torstaina 20.4. kello 18-19 Ateneum Live -klubilla keskustellaan sivistyksen, tieteen ja taiteen tilasta sekä merkityksestä. Mukana ovat Merli Juustilan lisäksi aivotutkija Minna Huotilainen ja professorit Kari Enqvist ja Pirjo Hiidenmaa.

Lisätiedot:

Ateneum Live -klubi Facebookissa

March for Science –tapahtuma Facebookissa ja verkossa.

Alkuperäisen March for Science -tapahtuman sivu

Osallistu Twitterissä: #tiedemarssi #sciencemarch @ScienceMarchFi