Liuotusmenetelmä avasi portit tuotekehitykselle

Helsingin yliopiston kemian laitoksen tutkijat ovat keksineet ionisen liuottimen. Sen avulla voidaan puusta ja kierrätysmateriaaleista valmistaa teollisia tuotteita aiempaa monipuolisemmin ja ympäristöystävällisemmin.

Marimekko Oyj;n mannekiinit poseerasivat koivusta valmistetuissa mekoissa Catwalkilla, ja tuote pokkasi Uusi puu 2014 -kilpailun ensimmäisen palkinnon vuonna 2014. Puuvillan kierrätyksen mullistava prosessi voitti H&M:n Global Change Award -kilpailun alkuvuodesta 2016.

Ennen kuin kuitu on valmiina vaatteena markkinoilla, on tarvittu monipuolista yhteistyötä. Tuotteita kehitetään yhdessä Aalto-yliopiston ja teollisuuden kanssa.

Bio­ha­joa­via tuot­tei­ta

Öljypohjaiset tuotteet halutaan korvata biohajoavilla myrkyttömillä ja ympäristöystävällisillä tuotteilla. Puuvillan ja viskoosin valmistus kuluttavat paljon vettä ja/tai rasittavat ympäristöä. Toisaalta paperin kulutus vähenee ja puunjalostusteollisuus kaipaa uusia tuotteita.

- Näen tulevaisuudessa monia tapoja eristää puun komponentteja toisistaan ja muokata niistä biohajoavia materiaaleja. Selluloosasta voidaan tehdä esimerkiksi lämmöllä muokattavia muovin kaltaisia materiaaleja tai vaikkapa vedenpuhdistuskemikaaleja, sanoo orgaanisen kemian professori Ilkka Kilpeläinen Helsingin yliopistosta.

Uuden menetelmän raaka-aineeksi sopivat puun lisäksi myös kierrätetty paperimassa ja käytetyt puuvillavaatteetkin.

Sa­han­pu­rus­ta neu­leek­si

Ioniset liuottimet ovat orgaanisia suoloja, jotka koostuvat orgaanisesta kationista ja epäorgaanisesta tai orgaanisesta anionista. Näiden yhdistelmien tutkijana Kilpeläisen tutkimusryhmä on myös onnistunut liuottamaan puuta ilman, että puun molekyylirakenteet hajoavat. Liuottimet ovat siis varsin vahvoja, mutta eivät itse reagoi helposti. Näiden liuotusominaisuuksia, kuten tehokkuutta liuottimena voidaan myös säädellä helposti.

FIBIC Oy:n Fubio-ohjelmassa kehitetyssä tekstiilikuitujen valmistusmenetelmässä selluloosa liuotetaan ensin Helsingin yliopistossa kehitettyyn ioniseen liuottimeen.

Aalto yliopistossa, professori Herbert Sixtan ryhmässä taas on kehitetty menetelmä (IONCELL) selluloosan regeneroimiseksi erittäin vahvaksi kuiduksi, joista voidaan valmistaa esimerkiksi neulosta. Näin syntyi Marimekon suomalaisille esittelemä ensimmäisen Ioncell-mekko.

Katso video IONCELL-kuidun valmistuksesta.

Lue li­sää ta­ri­noi­ta yri­ty­syh­teis­työs­tä

Yliopistossa tehdään monenlaista yhteistyötä yritysten kanssa. Tutustu esimerkkitarinoihin, etsitään yrityksellesi tai organisaatiollesi sopiva yhteistyön muoto.

Hyödynnä parhainta ja uusinta tutkimustietoa!

Lue lisää ja ota yhteyttä