Amazonin aerosolihiukkaspitoisuudet riippuvat pystyvirtauksista

Tuore tutkimustulos tarkentaa veden kiertokulkua sademetsäalueella. Fyysikoiden tutkimuskampanjat Brasiliassa jatkuvat.

Helsingin yliopiston fysiikan laitoksen tutkijat olivat mukana tutkimusryhmässä, joka osoitti, että Brasiliassa Amazonin aerosolihiukkaspitoisuudet riippuvat ilmavirtauksista pystysuunnassa.

Maapallon ilmaston kannalta Amazonin alue on tärkeä. Uusien pienhiukkasten muodostuminen maailman suurimmassa sademetsässä on harvinaisempaa kuin esimerkiksi Suomen metsissä.

Sateen jälkeen tulee laskevia ilmavirtauksia – ja hiukkasia

Nature-tiedelehdessä vastikään julkaistujen tulosten mukaan merkittävä osa pienhiukkasista syntyy yläilmakehässä noin 5 kilometrin korkeudella. Pienhiukkaset eli aerosolihiukkaset laskeutuvat maanpinnan läheisyyteen sateita seuraavien laskevien ilmavirtausten mukana.

- Veden kiertokulkua Amazonin sademetsäalueella tarkentava tulos on kansainvälinen läpimurto, tärkeää uutta tieto alalla, sanoo professori Tuukka Petäjä Helsingin yliopistosta.

Pienhiukkasilla on merkittävä vaikutus ilmastoon, sillä ne toimivat pilvien tiivistymisytiminä ja säätelevät siten pilvien ominaisuuksia, kuten auringon valon heijastumista takaisin avaruuteen.

Uudet tulokset Amazonin alueen pienhiukkasbudjetista saatiin hyödyntämällä Go Amazon -hankkeen mittauksia ja analysoimalla data yhteneväisesti Hyytiälässä sijaitsevan SMEAR II -aseman mittauksien kanssa.

Helsingin yliopiston tutkijat ovat viime vuosina osallistuneet useisiin kampanjoihin Brasiliassa. Näitä hankkeita on johtanut Tuukka Petäjä fysiikan laitokselta. Hänen tutkimusryhmänsä on osa akatemiaprofessori Markku Kulmalan johtamaa ilmakehätieteiden osastoa.

Viite:

Wang, J. et al. (2016) Amazon boundary layer aerosol concentration sustained by vertical transport during rainfall, Nature, doi:10.1038/nature19819, julkaistu verkossa 24.10.2016.

Lisätietoja: Tuukka Petäjä, +358 50 41 55 278, tuukka.petaja@helsinki.fi

Minna Meriläinen-Tenhu, 050 415 0316, @MinnaMeriTenhu, minna.merilainen@helsinki.fi