Safarilla ratkotaan viheliäisiä ongelmia

Maailmassa riittää viheliäisiä ja monimutkaisia ongelmia. Tämän viikon ajan osaan niistä on etsitty ratkaisuja tuorein aivoin lukiolaisten Safari-leirillä.

Heinäkuisena aamuna Helsinki Think Companyn tiloista tapaa ryhmän lukiolaisia pohtimasta pitchausta eli oman idean nopeaa esittelyä. Nuoret ovat Safari-leirillä, jolla tutustutaan yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen tekemisen kautta. Viikon kestävän leirin päätteeksi pitchaustaidot tulevat käyttöön, sillä silloin osallistujat esittelevät työnsä lopputulokset vanhemmille, ystäville ja median edustajille kahdeksassa minuutissa.

Safarin taustalla ovat Helsingin yliopiston opiskelijoiden perustamat tutkimuspaja Avanto ja osuuskunta Torstai.

– Safari-leirin ajatus lähti meidän omista kokemuksistamme. Lukioikäisinä meillä ei ollut selvää kuvaa siitä, miten yhteiskuntaan voi todella vaikuttaa. Safarilla pyritään avaamaan kanavia ja käytännön tapoja, joilla nuoret voivat vaikuttaa omaan yhteiskuntaansa. Samalla lukiolaiset saavat tietoa siitä, kuinka yliopisto-opinnot voivat tätä toimintaa tukea, kertoo Johannes Nuutinen Avannosta.

Helsinki 2030

Iltapäivällä Safarin porukka on jakaantunut pienempiin ryhmiin: yksi pohtii keinoja ilmastonmuutoksen vastaiseen taisteluun, toinen suunnittelee kaupunkitapahtumaa. Kolmas ryhmä on kokoontunut Oranssi ry:n tiloihin Suvilahteen suunnittelemaan syrjäytymistä ehkäisevää tulevaisuuden nuorisotilaa. Rouhea tila seinämaalauksineen on inspiroiva ympäristö.

Nuoret pohtivat liiketoiminnan kehittämisen mallien pohjalta tulevaisuuden nuorisotilan visiota, missiota ja toimintaympäristöä. Ajatukset ovat punnittuja, mutta myös villit ideat saavat sijaa – Helsinki voisi esimerkiksi vuoteen 2030 mennessä saada uuden vapaudenpatsaan Suomenlinnaan!

Erityisesti nuoret toivovat tulevaisuuden Helsinkiin suvaitsevaisempaa henkeä.

–  Tulevaisuudessa ihmiset osaavat arvostaa maailmaa ja elämää. Sosiaalinen kanssakäyminen on silloin vapaampaa, yksi osallistujista kiteyttää.

Uusi toimintatapa innosti

Yksi syrjäytymistä ehkäisevää nuorisotilaa suunnittelevista nuorista on Mahmood Doranai.  Doranai kuuli leiristä, kun safarilaiset saapuivat hänen opinahjoonsa Helsingin medialukioon esittelemään leirin toimintapaa. Doranai innostui uudenlaisesta tavasta ratkaista yhteiskunnan ongelmia.

– Olemme ikäluokassamme ensimmäisiä, jotka pääsevät vaikuttamaan tällä tavalla ja näkemään vaikutukset toivottavasti kahden–kolmen vuoden kuluttua.

Tulevaisuudessa  Doranai  tähtää opiskelemaan yliopistoon.

– Vielä en tarkasti tiedä, mille alalla suuntaan. Minua kiinnostaa kestävä kehitys, mutta myös lääkäri- tai hammaslääkäriopinnot houkuttelevat.

Safari järjestettiin nyt ensimmäisen kerran. Sen yhteistyökumppaneina toimivat Helsingin yliopiston lisäksi Suomen Pakolaisapu, Oranssi ry, Helsingin kaupungin opetusvirasto, Nuorisoasiainkeskus sekä Helsingin Energia. Safaria suojelee tasavallan presidentti Sauli Niinistö.