Rakkauskirje Amazonille

Kansainvälistä alkuperäiskansojen päivää vietetään vuosittain 9. elokuuta. Voit juhlistaa päivää katsomalla videon, jossa kerrotaan alkuperäiskansojen keskeisestä roolista maailman suurimman jäljellä olevan trooppisen sademetsän eli Amazonin suojelemisessa.

– ”Stories of the Amazon” -videon tarkoituksena on lisätä ihmisten tietoisuutta alkuperäiskansojen ratkaisevan tärkeästä merkityksestä yhteisen elinympäristömme puolustamisessa, sanoo tutkijatohtori Álvaro Fernández-Llamazares Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutista (HELSUS).

Video esittelee Fernández-Llamazaresin kolmen viime vuoden ajan johtamaa hanketta, jossa tutkitaan Amazonin sademetsän alkuperäisasukkaiden luonnonsuojeluarvoja. Hanke on saanut rahoitusta Suomen Akatemialta.

– Hankkeen tulokset osoittavat, miten alkuperäisasukkaiden asuinalueet toimivat ratkaisevan tärkeänä puskurina luonnon monimuotoisuuden vähenemistä vastaan koko Amazonin altaan alueella, Fernández-Llamazares toteaa.

Viiden minuutin pituinen video on lähestymistavaltaan hyvin henkilökohtainen ja hyödyntää tarinankerronnan pitkää perinnettä ja elokuvallista luovuutta.

– Video on pohjimmiltaan rakkauskirje Amazonin sademetsälle ja sen asukkaille, Fernández-Llamazares sanoo.

Videolla esiintyy myös kolme Fernández-Llamazaresin pitkäaikaista yhteistyökumppania: Helsingin yliopiston alkuperäiskansatutkimuksen apulaisprofessori Pirjo K. Virtanen ja tutkijatohtori Laura Siragusa sekä kehitysmaatutkimuksen dosentti Aili Pyhälä.

– Varsinkin nyt, kun alan johtavat tutkijat arvioivat Amazonin sademetsän olevan lähellä kriittistä pistettä, josta ei ole paluuta, toivomme, että video kannustaa tutkijoita, päätöksentekijöitä, aktivisteja ja kaikkia asianosaisia ryhtymään pikaisiin toimiin, Pyhälä huomauttaa.

Englanninkielinen video on katsottavissa Helsingin yliopiston YouTube-kanavalla, ja tekstitys on saatavilla kuudella eri kielellä (suomi, ruotsi, englanti, ranska, portugali ja espanja).