Professori Anne Toppinen Helsingin yliopiston Kestävyystieteen instituutin johtajaksi

Metsäekonomian ja markkinoinnin professori Anne Toppinen on nimitetty Kestävyystieteen instituutti HELSUSin johtajaksi, edellisen johtajan professori Jari Niemelän siirryttyä Helsingin yliopiston rehtoriksi.

Anne Toppinen on tutkinut vastuullista liiketoimintaa metsäsektorilla. HELSUS on tälle luonteva jatko.

– HELSUS on uusi tutkimusalusta, jossa on hyviä tutkijoita mukana, työskentely yhdessä heidän kanssaan motivoi. Tietenkin kestävyyden haasteet ovat myös äärimmäisen vaikeita ja haluan olla mukana löytämässä niihin vastauksia ja ratkaisuja, kertoo Toppinen.

Kestävyyteen liittyvät haasteet ovat niin kutsuttuja viheliäisiä ongelmia, että niiden ratkaisu vaatii laajaa monitieteistä osaamista ja täysin uusia lähestymistapoja.

– Kestävyystieteen instituutin tavoitteena on nivoa kestävyysajattelua myös opetukseen ja edelleen laajentaa yhteiskunnallista vuorovaikutusta. Ongelmia ei ratkaista yliopiston seinien sisällä vaan laaja-alaisessa yhteistyössä yhteiskunnan kaikkien toimijoiden kanssa.

Vastuullisen biotalouden tutkija

Taustaltaan Anne Toppinen on metsäekonomisti. Hän valmistui maatalous-metsätieteiden tohtoriksi vuonna 1998 ja on siitä lähtien toiminut tutkijana muun muassa Suomen ja Euroopan metsäntutkimuslaitoksissa ja vierailevana professorina Oregonin yliopistossa. Toppinen on toiminut professorina Helsingin yliopistossa vuodesta 2008.

Toppisen tutkimus on keskittynyt bio- ja kiertotalouden vastuullisen liiketoiminnan kehittämiseen. Hän on ryhmänsä kanssa tutkinut muun muassa yritysten strategioita ja käyttäytymistä sekä vastuullisuusviestintää. Tuleva HELSUS johtaja on myös opettanut vastuullisuutta metsäsektorilla ja biotaloudessa.

Professori Anne Toppinen aloittaa Kestävyystieteen instituutti HELSUSin johtajana 1.9.2018.

Helsingin yliopiston kestävyystieteen instituutti HELSUS yhdistää kestävyystutkimuksen ja -koulutuksen tieteenalat ja kampusrajat ylittäväksi keskittymäksi. HELSUS tarjoaa kestävyystieteiden tutkijoille poikkitieteellisen ja inspiroivan ympäristön, joka kannustaa tutkimaan, kokeilemaan ja löytämään parhaita ratkaisuja kestävän tulevaisuuden hyväksi.

Yhteystiedot:

Professori Anne Toppinen