Muinaiset egyptiläiset kuvailivat Algol-tähden pimennyksen

Muinaisegyptiläinen papyrus Kairo 86637 -kalenteri on vanhin säilynyt historiallinen dokumentti muuttuvasta tähdestä. Helsingin yliopiston tutkijat Lauri Jetsu ja Sebastian Porceddu ovat tehneet tilastollisen analyysin kalenterin ennustuksiin liitetyistä mytologisista teksteistä. Se paljasti, että Algolin 2.85 päivän ja Kuun 29.6 päivän periodit vaikuttivat kalenterissa kuvattujen jumalolentojen toimiin.

Havainnot kalenteria varten on tehty paljain silmin kaksoistähti Algolin pimennyksistä. Tähteä kutsuttiin Horukseksi, joka oli ilmentymä jumalolennosta ja kuninkaasta. Kalenteri sisältää hyviä tai huonoja ennusteita vuoden jokaiselle päivälle.

- Tähän asti on vain arveltu, että Kairon papyruksen mytologiset tekstit kuvaisivat tähtitieteellisiä ilmiöitä. Olemme nyt yksikäsitteisesti varmistaneet, että teksteistä löytyy jumalolentoina pidettyjen Algolin ja Kuun säännöllisten muutosten kuvailuja, sanoo filosofian kandidaatti Sebastian Porceddu.

PLOS ONE -julkaisussa vastikään esitelty tuore tutkimus varmistaa, että ensimmäinen muuttuva tähti ja muuttuvan tähden periodi löydettiin paljon aiemmin kuin on tähän mennessä uskottu. Niinpä nämä molemmat luonnontieteiden historian ”klassiset” virstanpylväät on siirrettävä kolme tuhatta vuotta taaksepäin, siis aikaan 1244-1163 eKr.

Nyt julkaistun uuden tutkimuksen myötä varmistui myös Helsingin tutkimusryhmän kaksi vuonna 2013 esittämää ”modernin” astrofysiikan tulosta: Kyseessä on ensimmäinen koskaan tehty suora havainto Algolin periodin kasvusta, ja siitä voidaan johtaa tarkka arvio massavirtauksen voimakkuudesta järjestelmän kahden tähden välillä.

- Väitimme vuosi pari sitten, että muinaiset egyptiläiset uskonnolliset tekstit sisältävät astrofysikaalista tietoa Algolista. Ei ollut mikään yllätys, että väitettämme silloin epäiltiin. Epäilisin minäkin vakavasti, jos joku vaikkapa nyt väittäisi, että Raamatussa on tietoa siitä, onko Marsissa vettä, sanoo dosentti Lauri Jetsu.

Tutkimuksessa selvisi myös, että muinaisten egyptiläisten mielestä Algolin ja Kuun kirkkaimmat vaiheet olivat erityisen onnellista aikaa.

Tutkimus Shifting Milestones of Natural Sciences: The Ancient Egyptian Discovery of Algol's Period Confirmed, L. Jetsu and S. Porceddu julkaistiin PLOS ONE-lehdessä 17.12.2015: http://journals.plos.org/plosone/article?id=10.1371/journal.pone.0144140

Ystävällisin terveisin
Minna Meriläinen-Tenhu, @MinnaMeriTenhu, 050 415 0316