Jäätelöä kelluvalta lautalta

Kaupunginosan maine ei synny päälle liimaamalla eikä kiinteistökehittäjän myyntipuheesta. Näin totesivat kaupunkiakatemian projektikurssilaiset, jotka ryhmätöissään tarkastelivat Helsingin kaupungin brändiä sekä Kannelmäen ja Kalasataman maineen kehittymistä.

Parin kuukauden mittaisen kurssin aikana loppuvuodesta 2016 Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston opiskelijat haastattelivat asukkaita, tapasivat kaupungin virkamiehiä ja muita toimijoita sekä keräsivät reaaliaikaista tietoa sosiaalisesta mediasta. Opiskelijat kertoivat tuloksista yleisölle.

Me ei tiedetä mitä siitä tulee

Syntyi villejä ideoita, joita mielenkiinnolla kuuntelivat myös yleisön joukossa istuneet kaupungin virkamiehet.

Taiteen tekemiseen kannelmäkeläisiä innostanut kontti sopisi laajemminkin sovellettavaksi.  Riikka Lahdensuo Helsingin kaupungin markkinoinnista kertoi, että katutaiteen pelisäännöt ovat kehitteillä.

Väliaikaisuus on huomattu hyväksy kasvualustaksi uusille ideoille ja Kalasataman kaupunginosassa se voisi säilyä rakentamisvaiheen jälkeenkin opiskelijoiden ideoimien meressä kelluvien lauttojen avulla.

– Kun on valmis kaupunkitila, niin kynnys on korkea kokeiluille, todettiin lopputöiden esittelytilaisuuden yleisökeskustelussa.

Kaupunki avautui monelta tasolta

– Tutkivan oppimisen ja yhteiskehittämisen kautta opiskelijat toteuttivat asiantuntijoiden tapaa hankkia tietoa, sanoo projektikurssin johtaja Salla Jokela Helsingin yliopistosta.

Monitieteisyys toteutui luonnostaan, sillä Kaupunkiakatemian sivuainekokonaisuus toteutetaan Helsingin yliopiston ja Aalto-yliopiston yhteistyönä ja brändikurssinkin kaikissa ryhmissä oli tekniikan, maantieteen sekä humanististen alojen opiskelijoita.

• Tutustu opiskelijoiden tekemiin videohin, postereihin sekä brändikonsepteihin Kaupunkisuunnitteluviraston näyttelytilassa Laiturilla (Narinkka 2, Kamppi). Näyttely on avoinna tammikuun 2017 lopulle saakka.
  • Helsingin kaupungin Minun Helsinkini 2020 brändikonseptia http://brandnewhelsinki.fi/ työstettiin mainostoimiston ja virkamiesten sekä kaupunkilaisten voimin kymmenen kuukauden ajan ja tulokset julkistettiin huhtikuussa 2016.