Ilmastonmuutos saa sammakot pakenemaan vuorille, perhoset pohjoiseen

Ilmastonmuutos panee eliöyhteisöt koville, ja muutot ja kuolemat ovat totta jo nyt. Akatemiatutkija Mar Cabeza esitelmöi aiheesta tänään 17.10. Studia Generalia -luennolla.

Ilmastonmuutoksen vaikutuksia voi jo lukea Suomen eläimistöstä, sanoo akatemiatutkija Mar Cabeza. Pohjoiset eläinlajit taantuvat ja korvautuvat etelän yleisemmillä lajeilla.

– Suomalaiset perhoset esimerkiksi ovat siirtymässä pitkiä matkoja kohti pohjoista.

Tuoreet suojelualueilla tehdyt tutkimukset osoittavat, että pohjoisten lintulajien kannat ovat viidessätoista vuodessa taantuneet jopa viidenneksellä, eteläisempien lajien kannat ovat puolestaan kasvaneet kolmanneksella.

Cabeza itse on tehnyt tutkimusta toisella puolella maailmaa, Madagaskarilla, jossa muutos ajaa sammakkoeläimiä korkeammalle vuoristoon. Trooppisessa Etelä-Amerikassa tilanne on huonompi. Monet sammakkolajit ovat kuolemassa sukupuuttoon sienitaudin ja ilmastonmuutoksen yhteisvaikutuksesta.

– Ilmastonmuutos on suuri uhka luonnon monimuotoisuudelle, jota ihmistoiminta monella tavalla jo ennestään kuormittaa, tiivistää Cabeza, joka luennoi muuttuvaa ilmastoa käsittelevän Studia Generalia -esitelmäsarjan vieraana tänään torstaina 17.10.

Luennossaan Cabeza pohtii ilmastonmuutoksen vaikutuksia eliölajeihin viime aikoina ja lähitulevaisuudessa sekä sitä, millainen työkalupakki voisi auttaa lajeja sopeutumisessa.

Viikin kampuksella työskentelevä Cabeza yhdistää hankkeissaan ilmastonmuutoksen vaikutusten tutkimusta ja suojelubiologiaa. Hän johtaa omaa tutkimusryhmäänsä professori Ilkka Hanskin luotsaamassa metapopulaatiobiologian huippuyksikössä.

Cabeza osallistuu myös aluillaan olevaan projektiin, joka keskittyy luonnonsuojelualueisiin ja niiden ympäristöihin Keniassa ja Etelä-Afrikassa. Helsingin yliopistolla on tutkimusasema kaakkoisen Kenian Taita-vuorilla.

Ilmaston muuttumisella odotetaan olevan voimakas vaikutus luonnon monimuotoisuuteen juuri Afrikassa. Tällä kehityksellä on dramaattiset yhteytensä köyhyyteen. Ilmastonmuutos vaikuttaa suoraan ekosysteemipalveluihin, joista ihmisten ruoansaanti ja hyvinvointi riippuvat.

– Jotta luonnon monimuotoisuutta voidaan tehokkaasti suojella Afrikassa, on otettava yhtä aikaa huomioon ilmastonmuutos ja köyhyyden vähentäminen, Cabeza painottaa.

Studia Generalia torstaisin klo 17-19 (Porthania, luentosali PI). Luentoja voi seurata myös suorina videolähetyksinä.