Ilmastonmuutokseen sopeutuminen vaatii paikallistuntemusta

Ilmastonmuutoksesta puhuminen haastaa niin kuulijat kuin viestinviejät, sanovat IPCC-tutkijat.

— Kun Jakartassa tulvii ja puoli miljoonaa ihmistä evakuoidaan, onko kyse silloin ilmastonmuutoksesta vai kurjasta kaupunkisuunnittelusta, miettii metsätieteen professori, hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n jäsen Markku Kanninen Helsingistä.

Liman ilmastokokouksessa perustetun kansainvälisen ilmastorahaston rahoitustavoitteena on sata miljardia dollaria vuosittain. Siitä puolet käytetään ilmastonmuutoksen hillintään, puolet sopeutumiseen. Nykyisin enin osa varoista käytetään hillintätoimiin.

Kannisen mukaan uusi jako on hyvä. Inhimillisesti kestämättömät ilmastolliset tuhot ympäri maailmaa kun saattavat jo nyt kustantaa sadan miljardin verran vuodessa.

Miltä ilmastonmuutokseen sopeutumisen pitäisi sitten näyttää? Yhtä vastausta ei ole.

— Kun kerroimme Kanadan preerian maanviljelijöille, miten ilmastonmuutos vaikuttaa heidän tulevaisuuteensa, puolet farmareista otti hatkat ja puolet nukahti, sanoo IPCC-tutkija, emeritusprofessori Barry Smit Kanadasta Guelphin yliopistosta.

Lähestymistapa käännettiin ylösalaisin. Mitä ongelmia kohtaatte päivittäin? On hallitus, naapurin koirat, verot, ulkomaiset yritykset — niin, ja kuivuus.

— Ihmisiä pitää auttaa pärjäämään muuttuvassa maailmassa.

Kannisen ja Smitin suositus on sama: jos 50 miljardia käytetään sopeutumiseen vuosittain, se on käytettävä tavoilla, jotka vastaavat ihmisten tarpeisiin. Vanuatulla ihmisiä ei haittaa lämpötilan nousu vaan myrskyt. Arktisella alueella ongelma on lämpötila, Perussa kuivuus.

— Arktinen merijää käyttäytyy eri tavalla kuin ennen. Nuoret inuitit eivät enää usko vanhempien neuvoja lähtiessään hylkeenpyyntiin, koska maailma on muuttunut.

Ilmastonmuutos muuttaa yhteisöllistä tietoa.

— Ilmastotieteen on pelattava yhdessä sekä lähitieteiden että humanististen ja yhteiskunnallisten alojen kanssa.

Barry Smit lopetti esitelmänsä HENVIn tiedepäivässä ympäristökriisistä kertovaan, itse sanoittamaansa folk-lauluun.

Uutinen on julkaistu Yliopisto-lehdessä 5/2016.

Yliopisto-lehti on kaikille tarkoitettu, monipuolinen tiedelehti Helsingin yliopistosta.
Tilaa ja rakastu tieteeseen.