Ihmisen esi-isien löytäjä tuli Helsinkiin

Helsinki saa vieraakseen yhden tiedemaailman suurista kansainvälisitä tähdistä, kun paleoantropologi Richard Leakeyn luento avaa Biosynteesi-juhlasymposion yliopistolla.

Paleoantropologia selvittää ihmisen muinaisuutta etenkin fossiilien avulla, ja professori Richard Leakey on keskittynyt työssään erityisesti kenialaisen Turkanajärven alueen tutkimiseen.

Hän luennoi Helsingissä ihmissuvun afrikkalaisen alkukodin löytämisestä ja viidestä löytöä seuranneesta vuosikymmenestä.

Eikä 70-vuotiaan professorin, luonnonsuojelutyön pioneerin ja Kenian luonnonsuojeluviraston hallituksen puheenjohtajan vauhti hidastu Suomen-vierailun jälkeenkään: Leakey lentää Seutulasta suoraan Hollywoodiin, jossa hänestä on tekeillä Angelina Jolien ohjaama, Brad Pittin tähdittämä elämäkertaelokuva.

Perhe joka kaivoi esiin ihmisen esi-isät

Richard Leakeyn voi sanoa imeneen ihmisen alkuperän tutkimuksen itseensä äidinmaidossa. Hänen vanhempansa Mary ja Louis Leakey tutkivat 1930-luvulta lähtien Tansaniassa sijaitsevaa Olduvain rotkoa, josta paleontologi Mary Leakey vuonna 1959 löysi 1,75 miljoonan vuoden ikäisiksi arvioituja ihmisapinan luita. Laji sai nimekseen Australopithecus boisei.

Vain pari vuotta myöhemmin pariskunnan poika Jonathan teki yhtä lailla kuohuttavan löydön: kaivoi esiin Homo habilis -lajin ensimmäiset jäännökset.

Richard Leakeyn lisäksi myös hänen vaimonsa Meave ja tyttärensä Louise Leakey ovat jatkaneet perheen tutkimusperinteitä Itä-Afrikassa.

Lihan himoa ja luonnonvalintaa

Leakeyn juhlaluento avaa 6.–8.5. pääosin Viikin kampuksella järjestettävän Biosynteesi-symposion, jonka johtoajatus on yhdistää luonnontieteilijöiden ja humanistien voimat olemassaolon peruskysymysten valottamiseksi.

Eri oppialoja laveasti törmäyttäneet Biosynteesi-luennot ovat symposiosarjan kaksikymmenvuotisen historian aikana pureutuneet muun muassa seksiin, kuolemaan, aikaan, kieleen ja elämän reunaehtoihin.

Tämänvuotisen symposion teema on biologinen ihmiskuva, ja keskustelun aiheet ulottuvat humanoideista yhteiskuntatieteelliseen geenitutkimukseen ja lihan himoon.

Kysytyn maailmantähden juhlapuhujaksi houkuttelemista auttoi pitkäaikaisen Biosynteesi-aktivistin, professori Mikael Forteliuksen ja Leakeyn yhteinen työhistoria Turkanan seudulla.

Richard Leakey

Turkana Basin Institute

Biosynteesi 20 vuotta -symposion 6.–8.5.2015

Evoluutiobiologi Kari Vepsäläisen ja neurobiologi Kai Kailan alulle paneman Biosynteesi-sarjan aiheet vuosien varrella

Biosynteesi Facebookissa

(Uutisen otsikko korjattu 5.5. kello 16.40. Otsikossa väitettiin virheellisesti, että Leakey luennoi Viikin kampuksella, mutta tosiasiassa juhlaluentoa voi tulla kuulemaan yliopiston päärakennuksen juhlasaliin, kuten tapahtumatiedoissa kerrotaan.)