Helsingin yliopisto vaikuttaa päättäjiin myös Climate Leadership Coalitionin jäsenenä

Helsingin yliopisto hyväksyttiin lokakuussa Climate Leadership Coalition (CLC) jäseneksi. Suomalaisten organisaatioiden ja Sitran muodostama yhteisö haastaa yhteiskuntaa ja yrityksiä ilmastonmuutoksen hillintään.

Ilmastonmuutostutkimus kytkeytyy yliopistolla niin kemiaan, fysiikkaan, meteorologiaan, biologiaan, metsä- ja maataloustieteisiin ja geotieteisiin kuin yhteiskuntatieteisiinkin. Helsingin yliopisto haluaa olla yhä vahvemmin mukana vaikuttamassa kansalliseen ja kansainväliseen päätöksentekoon tutkitun tiedon kautta.

– Ilmastonmuutoksen ymmärtämisessä Helsingin yliopiston huippututkimus on avainasemassa. Meillä tutkitaan ja opetetaan kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen liittyviä teemoja lähes kaikissa tiedekunnissa sekä monitieteisesti muun muassa kestävyystieteiden instituutti HELSUSissa. Tutkimuksemme tarjoaa tietopohjaa päätöksenteolle ilmastonmuutoksen torjumiseksi, sanoo yliopiston rehtori Jari Niemelä.

– Toivotan Helsingin yliopiston lämpimästi tervetulleeksi yhdistykseemme. Yliopiston korkealuokkainen osaaminen vahvistaa CLC:tä merkittävästi, toteaa Henrik Ehrnrooth, CLC:n hallituksen puheenjohtaja.

CLC perustettiin 2014 ja se edistää valmiutta vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin. Yhdistyksen perusajatus on, että kannattava ja kestävä liiketoiminta on tehokkain keino vastata globaaleihin ympäristöhaasteisiin. Yhdistyksen tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen.

Climate Leadership Coalition