Emme saa jättää tulevia sukupolvia pulaan: ilmastonmuutoksen ja luonnon köyhtymisen muodostama kierre täytyy panna kuriin

Pyydä Helsingin yliopistosta apua, kun haluat pysäyttää ”pahan parin”, rehtori Jari Niemelä kehottaa Yliopisto-lehden pääkirjoituksessa.

Mitä sinulle kuuluu? Kysymys on yksi tärkeimmistä. Sen esittämällä ja siihen vastaamalla syvennämme yhteisöllisyyttä ja valmiutta tukea toisiamme. Kanssaihmisistä huolen pitäminen on erityisen tärkeää näinä poikkeuksellisina aikoina.

Ihmisten lisäksi meidän tulee esittää sama kysymys myös muille lajeille ja luonnolle. Jos ne pystyisivät Homo sapiensin tavoin vastaamaan, suurin osa niistä toteaisi asioiden olevan nyt hyvin huonosti. Pelkästään Suomesta ihmisen aiheuttama kuudes sukupuuttoaalto on hävittänyt jo yli 300 lajia. Ilmastonmuutos vaikuttaa lajien levinneisyyteen jatkossakin.

"Ei ole muuta mahdollisuutta kuin onnistua"

On tärkeä ymmärtää, että ilmastonmuutos ja luonnon monimuotoisuuden hupeneminen muodostavat toinen toistaan kiihdyttävän pahan parin.

Pahan parin pysäyttäminen sisältyy YK:n kestävyystavoitteisiin, jotka muodostavat Helsingin yliopiston strategian viitekehyksen. Rakennamme kestävää yhteiskuntaa vaikuttavalla tieteellä ja tutkimuspohjaisella koulutuksella. Meillä toimii tätä periaatetta edistävä Kestävyystieteen instituutti (HELSUS), joka koordinoi valtakunnallista Kestävyyspaneelia. Kaikille opiskelijoillemme on tänä keväänä avattu monitieteinen kurssi, joka antaa välineitä maailman muuttamiseen.

Rakennamme myös koko yliopiston toimintaa kestäväksi muuttavaa järjestelmää ja osallistumme maailman ensimmäisen tiedekansallispuiston perustamiseen Evolle. Vuoden vaihteessa luovuimme viimeisistäkin sijoituksista fossiilisia polttoaineita tuottaviin yrityksiin.

Yliopistomme lisäksi myös Suomi on sitoutunut YK:n tavoitteiden saavuttamiseen vuoteen 2030 mennessä. Planeetan tulevaisuuden takia hallitusohjelman ilmasto- ja biodiversiteettitavoitteet tulee todella toteuttaa. Tämä vaatii päättäjiltä ja koko yhteiskunnalta tahtoa ja rohkeutta. Meillä ei ole muuta mahdollisuutta kuin onnistua — emme saa jättää tulevia sukupolvia.

Maailma pitää pelastaa. Helsingin yliopisto tarjoaa juuri sitä tutkittua tietoa ja osaamista, jota työhön tarvitaan. Meiltä voi myös kysyä apua pahan parin pysäyttämiseen.

Kirjoittaja on Helsingin yliopiston rehtori.

Pääkirjoitus on julkaistu Yliopisto-lehdessä 4/2021.

Juttua on muokattu 31.8. Jari Niemelän titteli päivitettiin muotoon "rehtori".