Yliopiston MOOC-kurssit levittävät uusinta tietoa monille aloille

Lokakuun lopussa alkavat avoimet verkkokurssit ilmastonmuutoksen perusteista ja tietoturvasta.

Viime vuonna käynnistyneet verkkokurssit ilmastonmuutoksesta ja tietoturvasta saavat jatkoa. Kuluneen vuoden aikana ilmastonmuutoksen perusteiden suomenkielisen kurssin suoritti 291 opiskelijaa ja englanninkielisen 215. F-Securen ja yliopiston yhteistä tietoturvakurssia seurasi puolestaan verkossa yli 50 000 henkeä niin Euroopassa kuin Pohjois-Amerikassa.

Ilmastokurssi on lähiopetusta sisältävä MOOC

Ilmasto.nyt on toteutettu kaikille avoimena verkkokurssina Helsingin yliopiston MOOC-alustalle. Se eroaa perinteisistä MOOC-kursseista, koska sen aikataulussa on paikka lähiopetukselle. Ilmoittautuminen kurssille on juuri meneillään.

– Kurssin voi suorittaa kokonaan etänä tai sitten voi osallistua neljään lähiopetuskertaan ja pienryhmätapaamisiin, kertoo fysiikan laitoksen Laura Riuttanen, joka on koordinoinut kokonaisuuden rakentamisen ja opettaa kurssia myös tänä vuonna.

"Viime vuoden kurssilla he ideoivat 24 ratkaisua ilmastonmuutokseen."

Kurssilla opiskelijat käyvät materiaalia läpi monialaisissa noin neljän hengen pienryhmissä, tekevät syventävän projektityön ryhmässään sekä ideoivat ratkaisuja ilmastonmuutokseen.

– Viime vuoden kurssilla he ideoivat 24 ratkaisua ilmastonmuutokseen. Syntyi ajatuksia lasten ilmastokerhosta, hiilidioksidilaskurista kännykkään sekä puhuttiin levien viljelystä biopolttoaineeksi ja riisinviljelymenetelmistä metaanipäästöjen vähentämiseksi, Riuttanen luettelee.

Ilmastokurssin sisältö tehtiin tieteen ja taiteen yhteistyönä

Ilmasto.nyt-paketin rakensivat luonnontieteiden, kasvatustieteiden ja taiteen asiantuntijat. Helsingin yliopistosta mukana olivat fysiikan laitos, ympäristötieteiden laitos, metsätieteiden laitos ja opettajankoulutuslaitos.

– Ilmastonmuutos on niin iso haaste, että ratkaisujen löytämiseksi tarvitsemme rajat ylittäviä tapoja lähestyä sitä. Taide voi tarjota avaimia tähän, Laura Riuttanen sanoo.

Hankkeen koordinaattorina toimi Helsingin yliopisto ja toteuttajina olivat myös Lappeenrannan teknillinen yliopisto, Metropolia Ammattikorkeakoulu ja Sitra. Mukana olivat myös Taideyliopisto, Aalto-yliopisto, Ilmatieteen laitos sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

Kurssimateriaalia testasi noin 30 eri alojen edustajaa yliopistoista ja ammattikorkeakouluista sekä järjestöistä. Testaajat ovat olleet niin insinööritieteiden, matkailun, ympäristötieteiden ja teologian kuin muotoilun osaajia.

Yliopiston ja F-Securen suosittu tietoturva-alan MOOC-kurssi oli menestys

Ilmastokurssipaketti syntyi tarpeesta kouluttaa ilmasto-osaajien sukupolvi, joka ymmärtää ilmastonmuutoksen perusteet ja pystyy hyödyntämään osaamista oman alansa näkökulmasta.

– Vihdoin herättiin siihen, ettei mikään yksittäinen tekniikka, toimi tai sopimus pelasta meitä ilmastonmuutokselta, vaan siihen tarvitaan kaikkien osaamista. Ilmastonmuutos koskettaa kaikkia puutarhureista data-analyytikoihin, Laura Riuttanen sanoo.

Hiukan samalaista ajankohtaista henkeä on yliopiston tietojenkäsittelytieteen laitoksen ja F-Secure toistamiseen yhteistyössä käynnistämässä tietoturvaan liittyvässä Cyber Security Base with F-Secure -kurssissa. Sen tavoitteena on tukea työllistymistä tietoturva-alalle.

"Viimeksi lähes 5000 ihmistä teki tehtäviä."

– Viime vuoden tietoturvan MOOC-kurssi oli hieno uusi avaus, jossa F-Secure ja Helsingin yliopisto yhdistivät voimansa. Kurssi lähtee menetelmistä ja antaa teollisuusyhteistyön kautta pohjan työelämää varten, sanoo tietojenkäsittelytieteen laitoksen johtaja Sasu Tarkoma.

– Viimeksi lähes 5000 ihmistä teki tehtäviä ja noin tuhat suoritti kurssin osia tai sen kokonaan. Tämä kertoo kyllä siitä, että tietoturva kiinnostaa monilla aloilla, hän sanoo.

Tietoturvan MOOC edellyttää perustietoja koodauksesta

Englanninkielisen tietoturvakurssin laajuus on alustavasti 1–10 opintopistettä niin, että laajuuden voi itse valita. Kurssi kuuluu tietojenkäsittelytieteen valinnaisiin opintoihin ja sille voivat osallistua myös muut kuin yliopiston perustutkinto-opiskelijat. Kurssimateriaalin seuraaminen edellyttää kuitenkin perustietoja koodauksesta, tietoverkoista ja internet-turvallisuudesta.

Kurssin toteutuksessa on mukana myös Avoin yliopisto, aivan kuin myös ilmastokurssilla.

Cyber Security Base with F-Secure -kurssin avajaistilaisuus pidetään tiistaina 31.10.2017 kello 10-12 Tiedekulmassa. Siitä alkaen kurssille voi kirjautua sisään. Kurssiin liittyvät tiedotteet voi jo nyt tilata tältä sivulta.