Pilvi Torstista vuoden dosentti 2020

Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen hallitus on valinnut vuoden 2020 dosentiksi poliittisen historian dosentti Pilvi Torstin.

Pilvi Torsti on dosenttiyhdistyksen hallituksen mukaan omalla toiminnallaan näyttävä esimerkki tieteellisen pohjakoulutuksen ja dosenttina toimimisen arvosta ja merkityksestä yritystoiminnassa, poliittisessa päätöksenteossa, mielipidevaikuttamisessa, hallinnon ja johtamisen kehittämisessä sekä koulutuksen ja kasvatuksen käytänteiden ja innovaatioiden synnyttämisessä ja levittämisessä.

–Hakijoiden vertailussa dosenttiyhdistyksen hallitus halusi korostaa yhteiskunnallista vaikuttavuutta lukemalla ehdokkaan erityiseksi ansioksi toimisen yliopiston ulkopuolella, dosenttiyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Hoffrén kertoo. Samalla Pilvi Torsti on myös Helsingin yliopiston ensimmäinen ulkopuolinen vuoden dosentti, joka ei ole pysyvässä palvelussuhteessa yliopistoon.

Pilvi Torstin ajatuksia vuoden dosentti-valinnasta ja elämästä

-Olin valinnasta todella yllättynyt, ylpeä ja otettu, myös kiitollinen, Torsti iloitsee. Sain tiedon keskellä koronakevään poikkeuksellista työkuormaa, mikä korosti sen erityisyyttä. Helsingin yliopisto on minulle rakas ja tärkeä, olen ollut täällä opiskelija, tutkija, opettaja ja HEI Schools start-up-yrittäjä.

–Tutkimustyötä tehneet tietävät, että dosentuuri edellyttää nykyään laajan tieteellisen työn, Torsti jatkaa. Siksi arvostan huomiota nimenomaan Helsingin yliopiston dosenttina liki 10 vuotta sen jälkeen, kun päätin viimeisen työsuhteeni yliopistossa. Uskon, että koulutus on tehokkain tapa muuttaa maailmaa ja olen ylpeä niistä mahdollisuuksista, joita ikäiselläni naisella on Suomessa ollut peruskoulusta alkaen.

Torstilla on aina ollut voimakas halu luoda uutta ja ottaa vastuuta yhteisestä. Hän nauttii vetovastuusta.

–Yhdistelmästä on rakentunut elämä ja työura, johon mahtuu monenlaista ja välillä mietin, olisiko pitänyt keskittyä enemmän johonkin yhteen. Yleisesti ajattelen, että esimerkiksi rakkaus tai lahjakkuus on tekoja, muuten niillä ei juuri ole arvoa. Pyrin arvioimaan niin itseäni kuin muita tekojen kautta.

Valtiotieteiden tohtoriksi vuonna 2004 merkittävällä väitöskirjalla

Torsti on väitellyt tohtoriksi poliittisesta historiasta vuonna 2004 historiaopetusta ja menneisyydenhallintaa Bosnia ja Hertsegovinassa käsittelevällä, uraauurtavalla ja tieteellisesti hyvin merkittävällä väitöskirjalla, jonka osana hän toteutti laajan yhteiseurooppalaisen Nuoret ja historia -tutkimuksen Bosniassa. Väitöksen jälkeen hän johti Suomalaiset ja historia -hanketta, joka ensimmäistä kertaa kartoitti kansalaisten käsityksiä menneisyydestä laajalla kysely- ja haastatteluaineistolla.

Torstin tutkimusalaa on historian käyttö ja historiapolitiikka erityisesti entisen Jugoslavian alueella, nuoret ja rauhankysymykset sekä suomalaisten historiatietoisuus. Hän on edistänyt tutkimusalueensa tutkimusta Suomessa sekä kansainvälisesti hyvin merkittävällä tavalla, ohjannut opinnäytteitä, edistänyt aihepiirin kansainvälistä tutkimusyhteistyötä sekä suunnitellut ja johtanut julkaisu- ja tutkimushankkeita Helsingin yliopistossa. Dosentinarvo on myönnetty hänelle vuonna 2013.

Poliittiseksi vaikuttajaksi ja yrittäjäksi

Vuosien 2013-2020 aikana Torsti on toiminut kansanedustajana ja kolmen ministeriön valtiosihteerinä (OKM, TEM ja LVM). Kansanedustajana Torsti oli sivistys- ja tulevaisuusvaliokuntien jäsen. Torsti on myös toiminut menestyksellisesti yrittäjänä. Hän on Helsingin yliopiston kanssa vuonna 2015 perustetun HEI Schools -start-up-yrityksen perustajajäsen, ja hän on hyvin merkittävällä tavalla edistänyt suomalaisen koulutus- ja varhaiskasvatusosaamisen vaikuttavuutta ja vientiä maailmalle sekä alan tutkijoiden ja maan johtavien design- ja strategia-ammattilaisten liiketoimintayhteistyötä.

Yhteiskunnallisesti aktiivinen dosentti

Dosentti, valtiosihteeri Pilvi Torsti on yhteiskunnallisesti erittäin aktiivinen dosentti. Paitsi historiantutkijana ja opettajana, yrittäjänä ja yhteiskunnallisena päättäjänä Torsti on urallaan toiminut toimittajana, tietokirjailijana ja globaaleissa hankkeissa. Torsti oli kansainvälisen Mostarissa sijaitsevan United Word College-lukion perustamisprojektin johtaja 2005-2006 ja toimii edelleen koulusta vastaavan Education in Action -säätiön hallituksen puheenjohtajana. Hän on tehnyt vapaaehtoistyötä useissa maissa sekä julkaissut lukuisia yleistajuisia tietoteoksia, artikkeleita ja toimitettuja teoksia. Hänellä on laaja tieteellinen tuotanto historian käytön, historiapolitiikan, historiakasvatuksen ja historiatietoisuuden kentällä. Torsti on toiminut Helsingin kaupunginhallituksen ja -valtuuston jäsenenä sekä lukuisissa muissa luottamustehtävissä. Hän on United World Colleges alumni (1995) ja Eisenhower Fellow (2013). Torstilla ja hänen puolisollaan Samuli Simojoella on kolme 6-16-vuotiasta lasta ja perheessä on asunut myös nepalilainen kummilapsi. Helsingin lisäksi Torstin perhe viettää paljon aikaa Lammilla, minne hänen evakkosukunsa aikanaan kotiutui.

Vuoden dosentin julkistamistilaisuudessa julkistettiin myös Sebastian Lindbergin kirjoittama Helsingin yliopiston dosenttiyhdistyksen 75-vuotishistoriikki Rakkaudesta tieteeseen.