Suomi osaa onnellisuuden reseptin, Oxfordin yliopiston eriarvoisuustutkija sanoo

Professori Danny Dorlingin juuri julkaistussa Finntopia-kirjassa haetaan tasa-arvo-oppia maailman onnellisimmasta maasta.

Ensikohtaaminen suomalaisen kanssa tapahtui, kun maantieteen professori Danny Dorlingista oli juuri tullut isä. Suomalainen kollega muistutti seminaarin yhteydessä isyysvapaan tärkeydestä.

— Hän sanoi, että hänelle olisi töissä suututtu, jos hän ei olisi pitänyt isyyslomaa, Dorling kertoo.

Suomessa isät saivat oikeuden isyysrahaan vuonna 1991. Dorlingin kotimaassa Iso-Britanniassa isyysvapaasta säädettiin vasta 2003.

Dorling tutkii sosiaalista eriarvoisuutta, jota myös vanhemmuuden kulut voivat luoda. Hänelle Suomi on malliesimerkki siitä, kuinka torjua yhteiskuntaan pinttynyttä eriarvoisuutta: tasaveroiset mahdollisuudet voivat nostaa koko kansakunnan hyvinvointia.

Tämä on Dorlingin yhdessä suomalaisen Annika Koljosen kanssa kirjoittaman Finntopia – What We Can Learn From the World’s Happiest Country -kirjan sanoma.

YK:n onnellisuusraportissa Suomi on toistuvasti valittu maailman onnellisimmaksi maaksi. Professorin mukaan taustalla on tasa-arvo.

— Historia voi yllättää. Alle sata vuotta sitten Suomi oli vielä kehitysmaa, jonka nostamisessa jokaisella kansalaisella oli arvokas rooli, Dorling sanoo.

— Suomalaiset ovat ymmärtäneet, että kaikki voivat paremmin, kun yhteiskunta käyttää rahaa jokaiseen yksilöön ja julkisiin palveluihin.

Dorling toivoo, että Finntopiaa luetaan etenkin Iso-Britanniassa ja Yhdysvalloissa. Kumpikin on varsin korkealla eriarvoisuustilastoissa, ja työtä riittää jopa käsitetasolla.

— Molemmissa maissa tasa-arvo sotketaan herkästi kommunismiin, vaikka tosiasiassa varsinaiset kommunistiset maat tapaavat olla aika eriarvoisia.

Professori Danny Dorling osallistui 17.9. Helsingin yliopiston Inequality Talks -luennolle etäyhteydellä kotoaan Oxfordista. Luentosarjan järjestää eriarvoisuustutkimuksen monitieteinen INEQ-hanke.

Lue lisää Danny Dorlingin ja Annika Koljosen kirjasta: http://www.dannydorling.org/finntopia/

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2020.