Sote-uudistus voi onnistua: Suomessa asioita pystytään katsomaan yli omien etujen, yhdysvaltalaisprofessori arvioi

Luottamus on suomalaisten valtti, kunniatohtoriksi vihitty Alan Lyles sanoo. Hänen tutkimusaiheitaan ovat terveysvakuutukset, terveydenhuollon hallinto ja terveystaloustiede.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 5/2023.

Baltimoren yliopiston professori Alan Lyles tuntee Suomen ja Helsingin yliopiston. Terveysvakuutuksia, terveydenhoidon hallintoa ja terveystaloustiedettä tutkinut Lyles kävi Suomessa ensi kertaa vuonna 2000, ja vuodesta 2005 lähtien hän on käynyt täällä eri tutkimus-, opetus- ja kehityshankkeiden vuoksi vähintään vuosittain.

Viime vuonna Lyles oli asiantuntijana neuvomassa Keski-Uudenmaan hyvinvointialueen Keusoten muodostamisessa.

— Suomi tekee perusteltua terveyspalveluiden uudistusta. Resurssit tuskin kasvavat, joten niistä täytyy saada enemmän irti. Helppoa se ei ole, mutta uudistuksella on hyvät mahdollisuudet onnistua.

Yksi syy tähän luottamus. Se on yhä suomalaisen yhteiskunnan voimavara, Lyles sanoo.

— Luottamus on tärkeää. Se luo uskallusta katsoa isompaa kuvaa sen sijaan että jokainen vain vahtii etujaan. Maailmassa on myös maita, joissa kädet on vain nostettu pystyyn.

Muutosten täytyy perustua tietoon

Sote-muutokset täytyy perustella tutkitulla tiedolla, Lyles sanoo.

— Olette puhuneet esimerkiksi apteekkien alueellisten monopolien purkamisesta. Ymmärrän lähtökohdan, mutta asiaa kannattaa pohtia huolella, tuore kunniatohtori neuvoo.

— Yhdysvaltoihin on syntynyt apteekkierämaita, laajoja apteekittomia alueita, koska niitä ei saada kannattamaan taloudellisesti.

Harvaan asutussa Suomessa vastaava riski on ilmeinen.

— Voisi miettiä, olisiko viisaampaa muokata järjestelmää niin, että hyvälle paikalle apteekin saava velvoitettaisiin avaamaan toinen Lappiin tai muualle, missä se ei ole kannattava.

Baltimoren yliopiston professori Alan Lyles vihittiin filosofisen tiedekunnan kunniatohtoriksi yhdessä kymmenen muun kunniatohtorin kanssa 26.5.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.