Ole itsellesi armollinen! — krooniseksi muuttunut epävarmuus stressaa
Koronan muuttama elämä ei ole helppoa edes katastrofien ammattilaisille, psykologi–professori kirjoittaa kolumnissaan.

Pitää sopeutua uuteen normaaliin. Lausetta on toistettu loputtomasti maaliskuusta lähtien. Mutta kuinka sopeutua jatkuvasti muuttuvaan tilanteeseen, jossa vallitsee määrittelemätön epävarmuus? Pitäisikö siihen tottua? Tämä on meille kaikille kerran elämässä -kokemus.

Tutkimme ryhmäni kanssa koronakeväänä opiskelijoiden ja opettajien hyvinvointia. Noin 2 500 Helsingin yliopiston opiskelijaa kuvasi koronakevään tuntemuksiaan. Keskeinen kokemus oli riittämättömyys. Samanlaiset vastaukset saimme sadoilta päteviltä ja kokeneilta opettajilta. Kokemus on tunnistettava ja syvästi inhimillinen.

Suuri epävarmuus tuottaa kroonista stressiä. On normaalia kokea riittämättömyyttä, jopa uupua. Tilanne on vielä vaikeampi ylisuorittajille. Mitä useammin on tottunut ratkaisemaan ongelmia ja suorittamaan asioita, sitä vaikeampaa voi nyt olla.

Jopa alastaan innostuneet opiskelijat ja opettajat kokevat riittämättömyyttä. Innostuneiden määrä tosin on romahtanut: aiemmin lähes puolet yliopistolaisista on ollut innostuneita, nyt viidesosa.

Korona-aika on useimmille meistä ennennäkemätön haaste, joillekin jopa katastrofi. Paineella on syvällinen vaikutus jokapäiväiseen elämäämme, tähdentävät psykologian professorit Frosso Motti ja Ann Masten, jotka tutkivat koronakevään aikana resilienssiä eli joustavuutta ja palautumiskykyä.

Monet arjen järjestelmistä eivät toimi tällä hetkellä normaalisti. Se tarkoittaa radikaaleja muutoksia työpaikoilla, kouluissa ja kodeissa. Jopa ne, jotka ovat aiemmin työskennelleet katastrofitilanteissa tai palvelleet armeijassa, kohtaavat nyt erilaista epävarmuutta.

Katastrofien ja traumojen tutkimus keskittyy ensi- sijaisesti siihen, mikä tukee ihmistä toipumisessa. Emme kuitenkaan ole vielä lähelläkään toipumista. Akuutissa stressissä voi kestää suurtakin painetta. Entä kun vaikeat olosuhteet jatkuvat ja hätätilanne kroonistuu?

Epäselvä menetys saa aikaan saman kokemuksen kuin konkreettisempi menetys. Prosessiin kuuluu kieltämistä, vihaa, neuvotteluja, masennusta ja hyväksymistä.

Epävarmuuden hallitsemiseksi kaipaamme nyt uusia, erilaisia tapoja selviytyä. Hyväksy, että elämä on erilaista juuri nyt. Odota itseltäsi vähemmän. Rutiinisuoritus on nyt huippusuoritus.

Kolumni on julkaistu Yliopisto-lehdessä 8/2020.