Maailma nyt -tapahtumasarja Tiedekulmassa tulkitsee tarinoita, joihin törmäämme päivittäin

Asiantuntijat keskustelevat muun muassa presidentinvaaleista, digijättien vallasta ja katujengi-ilmiöstä sekä avaavat kilpailevien tarinoiden merkitystä sotien ja konfliktien keskellä Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 25.1.–14.2.

Poliitikkojen retoriikka, uutisten sanavalinnat ja sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat käsityksiimme siitä, mikä on yhteiskunnassa huomionarvoista ja mikä yhdentekevää. Maailma nyt -tapahtumasarjassa tutkittu tieto tarjoaa ymmärrystä siitä, miten erilaiset näkökulmat ja tunteita herättävät tarinat toimivat.

Sarjan tapahtumat ovat kaikille avoimia, ja niitä voi seurata Tiedekulmassa (Yliopistonkatu 4) ja striimin välityksellä. Keskustelut julkaistaan jälkikäteen videotallenteina Youtubessa ja podcasteina yleisimmissä podcast-sovelluksissa.

Lisätietoa Maailma nyt -tapahtumasarjan verkkosivuilla.

To 25.1. klo 18.30 alkaen: Presidentinvaalien loppukiri Tieteiden yönä

Tiedekulman Tieteiden yössä kisataan presidenttiaiheisessa pubivisassa, keskustellaan tutkijoiden johdolla presidentinvaalien ajankohtaisista kysymyksistä ja seurataan suorana lähetyksenä Ylen suurta vaalikeskustelua. Tutkijakeskustelussa mukana ovat tutkijatohtori Timo Harjuniemi, väitöskirjatutkija Veikko Isotalo ja yliopistonlehtori Hanna Tuominen. Iltaa luotsaa Ville Blåfield

Katso illan tarkempi aikataulu ja lisätiedot tapahtumasta.

Ke 31.1. klo 17: Miten politiikkaa puhutaan?

Tapahtumassa tutkijat avaavat esityksissään politiikan puhetapoja ja kehystyksiä. Juontajana on Alma Onali.

• Yliopistotutkija Noora Kotilainen: Sotilaallinen valta ja militaristinen kieli
  • Yliopistonlehtori Emilia Palonen: Populistinen retoriikka ja hegemonian haastaminen
  • Tutkijatohtori Joonas Koivukoski: Huumori politiikan valtakamppailuissa
  • Professori Titus Hjelm: Uskontopuhe ja uskonnollinen puhe politiikassa
  • Professori Eeva Luhtakallio: Visuaalinen politiikka ja mainedemokratian aika

Ti 6.2. klo 17: Tarinoiden sota

Tapahtumassa keskustellaan siitä, miten valtiot ja muut toimijat pyrkivät saamaan julkisen mielipiteen puolelleen sodan keskellä. Mikä on median, faktojen ja tutkitun tiedon rooli informaatiotulvassa? Mukana ovat professori Hannu Juusola, professori Mervi Pantti ja väitöskirjatutkija Joonas Pörsti. Keskustelun juontaa Helmiina Suhonen.

To 8.2. klo 17: Digijättien armoilla

Tapahtumassa keskustellaan teknologiayritysten, kuten Googlen, Metan ja Tiktokin vallasta ja sääntelystä. Millainen on tulevaisuus, jossa tiedon portinvartijoita ovat kaupallisella logiikalla toimivat digijätit ja niiden algoritmit? Mukana ovat professori Anu Koivunen, tutkijatohtori Laura Savolainen ja yliopistonlehtori Matti Ylönen. Keskustelun juontaa Jari Hanska.

Katso lisätiedot tapahtumasta.

Ke 14.2. klo 17: Mitä tiedämme katujengeistä?

Nuorten väkivaltarikollisuus ja niin sanottu katujengi-ilmiö ovat nousseet puheenaiheiksi Ruotsin jälkeen myös Suomessa. Mistä oikeastaan puhumme, kun puhumme katujengeistä? Keskustelemassa ovat yliopistotutkija Markus Kaakinen, professori Arniika Kuusisto, toimittaja Jussi Sippola ja ylikomisario Jari Taponen. Keskustelun juontaa Rosa Kettumäki.