Kunniatohtori Lauri Tarasti on selvittänyt yhtä lailla dopingjupakkaa kuin vaalirahoituksen kiemuroita

Lauri Tarastin tie lukuisten komiteoiden jäseneksi ja vetäjäksi alkoi hänen oikeustieteen tutkielmistaan. Nyt vähän yli 80-vuotiaana Tarastin haaveissa on kirja urheilun ja dopingin maailmoista.

Artikkeli on julkaistu Yliopisto-lehdessä 5/2023.

Lauri Tarastin vaikuttajantaipale käynnistyi Helsingin yliopistossa, kun hän teki tutkielman Yleisradion julkisoikeudellisista piirteistä. Lisensiaatintyön aiheena oli puolueiden oikeudellinen asema.

Asiantuntemus veti Tarastin sekä radiolainsäädäntöä että puoluelakia valmistelleisiin komiteoihin — ja sen jälkeen moniin muihin. Tarasti-nimi liittyykin lähes automaattisesti monien työryhmien vastuisiin vuosien varrelta.

Pisimmät työpestinsä Tarasti teki ympäristöministeriön kansliapäällikkönä ja korkeimman hallinto-oikeuden jäsenenä. Virkatöidensä ohella hän on selvittänyt muiden muassa Lahden MM-hiihtojen dopingskandaalia, vaalirahoituksen valvontaa ja romuautojen kierrätystä.

Toimeksiantojen joukosta löytyvät myös Jumalan teatteri, tuulivoiman edistäminen ja huippu-urheilulain tarpeellisuus. Kaikkiaan selvitystehtäviä on uran aikana kertynyt 22.

Tarasti kokee itsensä nimenomaan juridiikan asiantuntijaksi. Esimerkiksi taloudellisista selvityksistä hän on kieltäytynyt.

— Parempi pysytellä pois silloin kun ei ole tarpeeksi tietoa.

Nyt vähän yli 80-vuotiaana elämä alkaa rauhoittua. Tuorein turvallisuusalaa koskeva selvitys valmistui viime vuonna eikä meneillään ole uutta.

— En itsekään palkkaisi tämän ikäistä enää.

Tarastin kädenjälki näkyy lukemattomissa lakiteksteissä. Suomalainen oikeusvaltio on hyvissä kantimissa, hän arvioi. Juttujen käsittelyajat ovat pitkiä, mutta korkeimman hallinto-oikeuden valituslupamenettely on hieman parantanut tilannetta.

Oikeusvaltion ylläpito kuuluu kaikille, ei vain hallinnolle ja poliitikoille, oikeustieteellisen tiedekunnan tuore kunniatohtori painottaa.

— Kansanvalta on nimenomaan ihmisissä. Mielipiteet saavat olla villejä, mutta on tärkeää, että pidetään huolta kansanvallan arvojen säilymisestä.

Maanitteluista huolimatta Lauri Tarasti ei ole kirjoittanut muistelmia. Suunnitelmissa kangastelee kuitenkin urheilusta ja dopingista kertova kirja.

— Olen ollut mukana monenlaisissa urheilutehtävissä, joten olisi mukavaa kertoa, mitä olen nähnyt.

Ministeri, korkeimman hallinto-oikeuden hallintoneuvos Lauri Tarasti vihitään oikeustieteellisen tiedekunnan kunniatohtoriksi 16.6.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.