"Kemian opintojen kautta löytyy uusi ura, jos kroppa ei kestä palokunnan töitä eläkkeelle asti"

Matemaattisten tehtävien ääressä pääsee irti työn murheista, 18 vuotta pelastajan ammatissa ollut Juha-Pekka Pakarinen sanoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 1/2024.

Juha-Pekka Pakarinen asui lapsena lähellä valtatietä, jolla sattui usein onnettomuuksia. Poikanen vilisti katsomaan, kuinka pelastajat tositilanteessa toimivat. Ollapa itse palomies!

Ammattiopintojen ja töiden jälkeen lapsuudenhaave konkretisoitui, kun Pelastusopiston pääsykoe meni nappiin. Pakarinen on toiminut alalla 18 vuotta. Mielekkään työn rinnalla etenevät yliopisto-opinnot, nyt kandivaiheen loppusuoralla.

— Aloitin kemian opiskelun pandemiavuonna 2020. Se oli kummallista aikaa varsinkin lukiosta suoraan tulleille, joiden odotukset sosiaalisesta elämästä törmäsivät poikkeustilaan.

Pelastajat auttavat niin elämän kolhimia kuin hyväosaisia

Pakariselle yliopiston joustavat mahdollisuudet, kuten luentotallenteiden seuraaminen ja tenttimällä eteneminen, ovat sopineet hyvin. Hän tekee täyttä työpäivää Helsingin kaupungin pelastuslaitoksella.

— Kemian kurssien vaativuus vaihtelee. Osa menee läpi läpsytellen, välillä pitää puurtaa, kun pää on väsynyt vuorotyöstä. Mutta opiskelu tukee hyvinvointia. Kun keskittyy täysillä matemaattisiin tehtäviin ja iloitsee uuden oppimisesta, ei ajattele työhuolia.

Myös pelastajan työ palkitsee. Päivien kulkua ei koskaan tiedä etukäteen. Tasa-arvoisuus motivoi: pelastajat auttavat niin elämän kolhimia kuin hyväosaisia, niin vauvoja kuin vanhuksia.

— Kaikkia tulee kohdella kunnioittavasti.

Kahvipöytäkeskustelut helpottavat

Raskaita tilanteita helpottavat usein jo kahvipöytäkeskustelut työkavereiden kanssa. Vaikeita kokemuksia varten on selkeät pelisäännöt, purkukeskustelut ja työterveyden järjestelyt. Ammattitaito auttaa, mutta on tilanteita, joissa kaiken nähneet konkaritkin ovat kovilla.

— Pahimpiin tragedioihin liittyy usein lasten kärsimys, mutta myös vanhojen ihmisten olot jäävät mielen päälle.

Omaishoitajien jaksamisesta ja auttamisesta puhutaan liian vähän. Uupumus voi johtaa väkivaltaan.

Pelastajan ammatti on raskas ja eläkeikä korkea. Kemian opinnot antavat mahdollisuuden alanvaihtoon, jos kroppa oireilee, Pakarinen tuumii. Viranomaistoiminta turvallisuuden parissa kiinnostaa häntä jatkossakin. Mieli on luottavainen.

Kansainvälistä 112-päivää vietetään helmikuun 11. päivänä. Teemana on tänä vuonna hätänumeron oikea käyttö ja kohderyhmänä etenkin lapset ja nuoret.

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.