Etätyö uuvuttaa helposti, työelämän muutoksia tutkinut professori varoittaa

Etätöitä tehdessään ihmiset urakoivat ahkerasti, ja työnantajan vuokramenot saattavat samalla pienentyä. Näillä säästöillä on kuitenkin hintansa, professori Sami Paavola sanoo.

Juttu on julkaistu Yliopisto-lehdessä 6/2023.

Työkaverit ilmaantuvat nykyisin työpaikalle eri päivinä ja eri aikoina. Milloin kaikki palaavat viisipäiväiseen yhdeksästä viiteen -työviikkoon, työelämän muutoksia tutkinut kasvatustieteiden professori Sami Paavola?

— Jos puhutaan tietotyöstä, en usko, että työntekijöiden oletetaan enää olevan lähtökohtaisesti työpaikalla edes useimpina päivinä.

— Akateemisen työn osalta vaatimus viidestä toimistopäivästä viikossa tuntuisi melkein kiusaamiselta.

Kuinka käy työmoraalin? Eikö etätyö kaukana pomon valvovista silmistä saa ihmiset laiskottelemaan?

— Varmastikin on käynyt päinvastoin. Toistaiseksi hybridityö näyttäytyy tehokkaana: aikaa säästyy, kun enimmät palaverit hoidetaan koneella eikä tarvitse siirtyä paikasta toiseen. Myös rupatteluhetket kahviautomaatilla jäävät pois.

Työnantaja säästää työpisteiden vuokrassa, jos voi luopua isoista tiloista. Olisiko siis kaikille parempi, jos osa töistä siirtyisi kokonaan kotikonttoriin?

— Siltä se voi näyttää, jos katsoo vain lyhyttä aikaväliä taskulaskin kourassa. Mutta etätyön yleistymisestä tulee myös ongelmia, joita työpaikoilla joudutaan nyt ja lähivuosina pohtimaan.

Millaisia? Happaneeko kahvikoneen maito?

— Kahvihuoneessa juttelun väheneminen on itse asiassa ongelma. Vaikka se voi vaikuttaa tyhjänkäynniltä, siinä siirtyy usein tärkeää tietoa työpaikan tapahtumista ja niin sanottua hiljaista tietoa. Jos jokainen joutuu ratkomaan työhön liittyvät pulmat yksin kotona, tieto ei välity samalla tavalla.

— Toinen ongelma on töissä jaksaminen. Istuminen yksin koneen ääressä päivästä toiseen on lopulta varsin raskasta. Etätyö pahentaa helposti uupumusta.

Kannattaisiko työantajien houkutella ihmiset takaisin työpaikoille vaikka viihtyisämmillä tiloilla?

— Viihtymisen lisäksi olisi tärkeää tarjota ihmisille paikka, jossa oman työn tekeminen olisi mahdollisimman sujuvaa. Jos vaikka olisi tila, jossa hybridiopetus sujuisi mutkattomasti, se voisi olla iso syy tulla kampukselle.

Itse teet töitä kampuksella viitenä päivänä viikossa. Mikä tähän innostaa?

— Tykkään tehdä töitä muualla kuin kotona. Pidän myös työmatkoista: ne rytmittävät päivää ja pyöräilymatka tuo hyvää liikuntaa.

— Mutta kieltämättä kampuksella on joinakin päivinä aika vähän ihmisiä. Ja myös työpaikalla osa työstä on usein etäpalavereissa istumista.

Asiantuntijamme vastaavat mieltä askarruttaviin arjen ongelmiin. Mistä aiheesta toivoisit tutkijan punnitun näkemyksen? Ehdota: yliopisto-lehti@helsinki.fi

Yliopisto-lehti on Helsingin yliopiston tiedeaikakauslehti, joka on sitoutunut Journalistin ohjeisiin.