HUS ja Helsingin yliopisto syventävät tutkimusyhteistyötä Planmecan kanssa

Suomalainen hammashoitolaitteiden valmistaja Planmeca, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri HUS ja Helsingin yliopisto ovat solmineet sopimuksen tutkimusyhteistyön syventämiseksi. Tavoitteena on edistää uusien terveysalan ratkaisujen tutkimus- ja kehittämistyötä.

Yhteistyösopimus käsittää HUS:n, Helsingin yliopiston ja Planmeca Oy:n lisäksi Planmeca Group -yritysryhmään kuuluvat mammografialaitteita ja ortopedisen kuvantamisen laitteita valmistavan Planmed Oy:n sekä Suomen johtavan hammastarvikeliikkeen Plandent Oy:n.

– Yhteistyösopimus avaa uusia mahdollisuuksia hammashoitoalan ja lääketieteellisen alan tutkimus- ja kehittämistyöhön. Sopimuksen tavoitteena on luoda edellytykset pitkäjänteiselle yhteistoiminnalle ja tuottaa näin uusia kliinisiä ja prekliinisiä ratkaisuja hammas- ja terveydenhoidon parantamiseksi. Yhteisiin hankkeisiin lukeutuu hammashoidon ratkaisujen lisäksi muun muassa lääketieteellisen kuvantamisen tutkimushankkeita, työnkulun kehittämisprojekteja sekä eri laitteiden käytettävyystutkimuksia, kertoo Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen.

Sopimuksen tarkoituksena on myös tukea hammashoito- ja terveysalan ammattilaisia jakamalla tietoa alan tieteellisestä ja teknologisesta kehityksestä sekä uramahdollisuuksista opetuksen, tutkijoiden ja opiskelijoiden käyttöön.

– Tällainen pitkäaikainen sopimus luo selkeän prosessin ja raamit erilaisille tutkimusprojekteille, sanoo Planmecan toimitusjohtaja Heikki Kyöstilä. – Sopimus antaa Planmeca Groupille erinomaiset mahdollisuudet käynnistää, kehittää ja testata eri terveydenhoidon konsepteja ja ratkaisuja todellisessa kliinisessä ympäristössä yhdessä alan asiantuntijoiden kanssa.

– Helsingin yliopiston ja HUS:n yhteisessä Akateeminen lääketiedekeskus Helsingissä (AMCH) yhdistyvät ensiluokkainen hoito ja opetus huipputason lääketieteen tutkimukseen. Planmeca on puolestaan yksi maailman johtavista hammashoitolaitteiden valmistajista, jonka tuotevalikoima ulottuu hammashoitokoneista korkealaatuisiin kuvantamislaitteisiin sekä CAD/CAM- ja ohjelmistoratkaisuihin. Yhteistyösopimus on näin ollen merkittävä kaikkien osapuolten kannalta, toteaa HUS:n tutkimusjohtaja, professori Anne Pitkäranta.

Lisätietoja:

Risto Renkonen
Professori, dekaani, lääketieteellinen tiedekunta, Helsingin yliopisto
puh: + 358 2941 25110, risto.renkonen@helsinki.fi

Anne Pitkäranta