CarbonLink tarjoaa uudenlaista hiilijalanjälkilaskuria

Helsingin yliopiston ilmakehätieteilijöiden keväällä perustama yritys CarbonLink Oy on rakentamassa ensimmäistä reaaliaikaista hiilijalanjälkilaskuria. Yritys käynnistää lähiaikoina uudenlaisen laskurin pilottiohjelman ohjelmistoyhtiö Visman kanssa.

Vaikuttavat ilmastotoimet alkavat hiilijalanjäljen kartoituksesta, mutta tähän mennessä on ollut hankalaa edes selvittää, paljonko ilmastopäästöjä normaali yritys toiminnassaan tuottaa. Aiemmin tämän laskeminen oli monimutkaista ja vaati pitkän selvityksen.

CarbonLink syntyi ideasta automatisoida hiilijalanjäljen laskentaa. Innovaatioiden ansiosta taloushallinnon datasta voidaan laskea organisaation toiminnasta syntyvät hiilidioksidipäästöt reaaliajassa.

– Ajatuksena oli kehittää integroituva järjestelmä, jota voi myös kehittää ja muokata ajan myötä, kertoo Merli Juustila, yksi yrityksen perustajista ja toimitusjohtaja.

CarbonLinkissä on osakkaina mukana ilmakehätieteilijöitä, joiden kanssa voidaan sopia laskureita varten uusimmista tutkimustuloksista. Yhtiö on Helsingin yliopiston spinout-yhtiö, jonka osakkaana on myös Helsingin yliopiston rahastot.

Ohjelmistoyhtiö Visman kanssa käytävän yhteistyön tuloksena syntyy pilvipohjainen palvelu, joka laskee yritysten hiilijalanjälkeä koko näiden tuotannon elinkaarelta. Laskuri selvittää luvut reaaliaikaisesti ja antaa näin yrityksille eväitä muokata toimintaansa kestäväksi.

– Olemme hyödyntäneet mallien luonnissa saatavilla olevaa avointa dataa esimerkiksi Suomen kaupunkien päästöistä, kertoo Juustila.

Ilmakehätieteen metodit, päästövähennyksien liiketoiminta

CarbonLink haluaa vaikuttaa aidosti ilmastonmuutoksen torjuntaan ja kestävän tulevaisuuden rakentamiseen.

– Isoon yhteiskunnalliseen muutokseen tarvitaan modernit työkalut, jotta organisaatiot voivat aidosti osallistua ilmastonmuutoksen hidastamiseen. Tiede ja liiketoiminta ovat yhdessä valtava voima, jonka haluamme valjastaa rakentamaan parempaa tulevaisuutta, sanoo ilmakehätieteen professori Markku Kulmala, myös yksi CarbonLinkin perustajista.

Moni organisaatio on nostanut hiilidioksidipäästöt yhdeksi keskeiseksi toimintansa mittariksi. Vaatimus kiireellisille ja mittaville ilmastotoimille on suuri, joten todennäköisesti päästökauppa tulee iskemään pian kaikenkokoisiin yrityksiin.

– Koska ilmastotoimet ovat kansainvälisiä, olisi yrityksen laskentatavoilla hyvää kasvupotentiaalia myös ulkomaille. Suomen malleja on sovellettavissa myös ulkomaiden olosuhteisiin, Juustila pohtii.

Kiinnostaako tutkimuksen kaupallistaminen sinua? Helsingin yliopiston omistama Helsinki Innovation Services Ltd (HIS) auttaa tutkijoita muuttamaan tutkimustulokset kaupallisiksi menestyksiksi. Ota meihin yhteyttä innovaatiopalveluiden verkkosivuilla.