Helsingin yliopisto yhtiöittää tila- ja kiinteistökeskuksensa palvelut

Helsingin yliopisto perustaa inhouse-yhtiön, joka tuottaa jatkossa yliopiston tarvitsemat kiinteistö- ja tilapalvelut. Osa nykyisen tila- ja kiinteistökeskuksen tehtävistä jää yliopiston hoidettaviksi. Henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä.

Perustettava yhtiö huolehtii muun muassa rakennusten hoidosta, huollosta, kunnossapidosta ja rakennuttamisesta sekä siivouksesta, vahtimestari- ja turvallisuuspalveluista ja kuljetuksista.

Yhtiö tuottaa palveluita ainoastaan Helsingin yliopistokonsernille. Uuden yhtiön tavoitteena on aloittaa toimintansa 1.1.2018.

Palvelut erilleen omistajapolitiikasta

Kiinteistöihin liittyvä omistajapolitiikka ja yliopiston tilatarpeiden määrittäminen sekä palvelujen tilaaminen uudelta yhtiöltä jäävät yliopiston tehtäviksi.

– Muutoksella Helsingin yliopisto hakee selkeämpää ja läpinäkyvämpää toimintamallia. Palvelujen tuottaminen ja kehittäminen hoidetaan jatkossa uudessa inhouse-yhtiössä, mutta yliopiston tilatarpeiden suunnittelu ja kiinteistöihin liittyvät päätökset tehdään yliopistossa, sanoo hallintojohtaja Esa Hämäläinen.

Yhtiöittäminen tehdään liikkeenluovutuksena ja henkilöstö siirtyy uuteen yhtiöön vanhoina työntekijöinä.

Helsingin yliopiston tila- ja kiinteistökeskuksessa on tällä hetkellä noin 350 työntekijää.

Lisätietoja:
Hallintojohtaja Esa Hämäläinen, p. 02941 22212