Helsingin yliopisto, HUS ja MSD solmivat kumppanuussopimuksen

Helsingin yliopisto, HUS ja kansainvälinen lääkejätti MSD ovat sopineet lisäävänsä yhteistyötä lääketutkimuksessa tavoitteenaan erityisesti yksilöllisten lääkkeiden kehittäminen.

Kansainvälinen kilpailu lääketieteen osaamiskeskittymien välillä kiristyy kovaa vauhtia. Helsingin yliopiston ja yliopistollisen sairaalan muodostamalla Academic Medical Center Helsinki (AMCH) -kampuksella on paljon huippuluokan osaamista, joka yhdistyy MSD:n kiinnostuksen kohteisiin lääkkeiden ja terveydenhuollon kehittämisessä. MSD:llä on jo nykyisin merkittävästi kliinisiä lääketutkimuksia HUS:ssa, ja kasvuvaraa nähdään erityisesti syöpä- ja neurologisissa sairauksissa. Sopimuksen myötä AMCH-kampus saa näkyvän jalansijan MSD:n strategisesti tärkeiden kumppaneiden joukossa.

– Odotuksena on, että yhteistyön tuloksena AMCH:n kilpailukyky kliinisissä lääketutkimuksissa vahvistuu ja että MSD lisää tutkimuksiaan tällä kampuksella, erityisesti lääkekehityksen varhaisissa vaiheissa, sanoo Helsingin yliopiston lääketieteellisen tiedekunnan dekaani Risto Renkonen.

- AMCH-kampuksella on erityisen hyvät edellytykset toimia kiinnostavana kumppanina yksilöllisten lääkkeiden kehittämisessä, sillä täällä yhdistyvät Helsingin yliopiston osaaminen genetiikan tutkimuksessa ja biopankkeihin sijoitetut potilasnäytteet, korostaa Helsingin Biopankin johtaja, Kimmo Pitkänen.

Tutkimusyhteistyötä on tällä alueella harjoitettu jo jonkin aikaa, mutta siinä on edelleen huomattavia laajentamismahdollisuuksia. Edellytyksiä parantaa se, että valtio kehittää parhaillaan aktiivisesti biopankkeihin sijoitettujen terveystietojen hyödyntämismahdollisuuksia infrastruktuurin ja lainsäädännön avulla.

Helsingin yliopisto, HUS ja MSD näkevät yhteistyömahdollisuuksia myös eräiden vaikeiden sairauksien kuten diabeteksen ja hepatiitti C:n hoitoon liittyvien välineiden kehittämisessä. Molemmat sairaudet aiheuttavat pelkkien hoitokustannusten lisäksi myös muita merkittäviä yhteiskunnallisia kustannuksia. AMCH:n rekisterit ja digitalisoitumisen tarjoavat aivan uudenlaisia mahdollisuuksia näiden sairauksien nujertamiseksi.

– Tämä yhteistyö MSD:n, Helsingin yliopiston ja HUS:n kesken on hyvä esimerkki ministeriöiden, tutkijayhteisöjen ja yritysten yhdessä laatiman terveysalan kasvustrategian synnyttämistä uusista kumppanuuksista terveysalalla. Tämä on juuri niitä kaivattuja vastauksia strategian tavoitteisiin synnyttää terveysalalla uutta kasvua tutkimusinvestointien ja uudenlaisen yhteistyön avulla, korostaa MSD:n toimitusjohtaja Ilpo Tolonen.

MSD on 140 maassa toimiva lääkeyritys, jonka pääyhtiö toimii Yhdysvalloissa. Pohjois-Amerikassa yhtiö toimii nimellä Merck.

Lisätietoja:
Dekaani Risto Renkonen, Helsingin yliopisto, p. 029 412 5110, risto.renkonen@helsinki.fi
Tutkimusjohtaja Anne Pitkäranta, HUS, p. 0406430511, anne.pitkaranta@hus.fi
Toimitusjohtaja Ilpo Tolonen, MSD Finland Oy, p. 040 581 9133, ilpo.tolonen@merck.com