Gyllenbergin säätiö tukee lääketieteen ja farmasian tutkimusalaa

Säätiö päätti tukea Helsingin yliopiston lääketieteen ja farmasian tutkimusalaa, koska yliopisto tutkii muun muassa kipua sekä psyykkisen terveyden ja paino-ongelmien välistä suhdetta.

Lahjoitussumma on 550 000 euroa, ja se sisältyy valtion vastinrahoitusohjelmaan, jossa valtio sijoittaa jopa kolme euroa jokaista yliopiston saamaa yksityistä lahjoituseuroa kohden.

– Päätimme tehdä lahjoituksen Helsingin yliopiston tulevaisuusrahastoon, koska haluamme vahvistaa yliopiston laadukasta lääketieteellistä tutkimusta. Helsingin yliopiston lääketieteellinen tiedekunta tekee maailmanluokan työtä aloilla, jotka ovat lähellä säätiön tavoitteita, kuten kipututkimusta ja äskettäin myös psyykkisen terveyden ja paino-ongelmien välistä suhdetta koskevaa tutkimusta, toteaa säätiön toimitusjohtaja Jannica Fagerholm.

Signe ja Ane Gyllenbergin säätiö tukee erityisesti psykosomaattista lääketieteellistä tutkimusta eli tutkimusta, joka keskittyy siihen, miten psyyke vaikuttaa kehoon.

Säätiö on tukenut Helsingin yliopistoa useasti. Esimerkiksi Suomen ensimmäinen kipulääketieteen ja kivuntutkimuksen professuuri perustettiin Helsingin yliopistoon vuonna 2004 säätiön tuella. Professoriksi nimitettiin Eija Kalso, joka on muun muassa saanut SalusAnsvar-vakuutusyhtiön jakaman lääketieteen palkinnon* tunnustuksena pyrkimyksistään levittää kipuun liittyvää tietoa terveydenhuoltojärjestelmässä ja kuvata, miten kipu voi kehittyä krooniseksi.

Professori Eija Kalso johtaa parhaillaan kroonista kipua koskevaa suurta tutkimushanketta. Hankkeessa pyritään selvittämään muun muassa sitä, mikä on hermon tukikudoksen, glian, sekä opioidireseptoreiden osuus kroonisten kiputilojen – esimerkiksi nivelrikon ja fibromyalgian – taustalla.

Lisätietoja Gloria-tutkimushankkeesta:

Hankkeen verkkosivut
Tutkijat kaivautuvat kivun juurille

* SalusAnsvar-vakuutusyhtiön lääketieteen palkinto tunnetaan nykyisin nimellä Nordiska Medicinpriset (pohjoismainen lääketieteen palkinto), ja se jaetaan yhteistyössä Folksamin kanssa.  Palkinto on lääketieteen Nobelin jälkeen Pohjoismaiden suurin lääketieteellinen palkinto. Vuonna 2016 palkinto myönnettiin toiselle Helsingin yliopiston tutkijalle, professori Heikki Joensuulle, tunnustuksena hänen rintasyöpätutkimuksestaan.